zondag 14 februari 2021

Valentina

Een tijdje geleden schreef ik over het verval dat was ingetreden samen met mijn leesbril. De reacties waren hartverwarmend en vol van herkenning. Een paar naasten kwamen zelfs 'uit de kast' en biechtten op dat zij ook bij een drogist waren om schielijk de extra ogen uit de standaard mee te nemen. Ik ben nog zó aan het begin van mijn reis dat ik de bril niet in mijn tas hoef te stoppen, ik red me nog prima en alleen met een boek zonder al te veel goed licht zet ik hem op. 

Pas geleden was ik bij een drogist vlakbij en daar werd ik verrast. Niet door het assortiment, zo veel spannends is er niet bij de DM, maar mijn mond viel bijna open onder mijn mondkapje. Misschien is het wel normaal in Nederland......en misschien hier ook wel maar ik had het nog niet eerder gezien. Aan de karretjes was een standaard bevestigd met een heuse loep! Alle potjes en tubetjes kunnen op deze manier gelezen worden tot en met de kleinste lettertjes. Erg klantgericht en super praktisch.

Zoals elke zaterdag was ik op de markt bij ons om de hoek. Het weer was prachtig, koud maar zonnig en de mensen hadden er allemaal zin in. Ik deed mijn vaste ronde. Een soepje en runderwang(sous-vide) bij Terra, de verse pasta voor de komende week, een stukje schimmelkaas bij de aardige jongen en de lekkere Angol szallona en majas bij het slagers echtpaar. Gezellig druk was het en ik hoorde veel Engels om mij heen. Ter ere van de komende Valentijn was er iets meer aandacht voor de bloemen en de taartjes. 

Gelukkig had de bloemenkraam meer dan de zoete stukjes en de tuttige takjes met flauwekul hartjes, er waren echte bossen. Ik kocht er 2, één voor P van mij en één voor mij van P. Van de week hoorde ik op tv, nota bene op de NL-se tv, dat Valentijn toch meer iets is van mannnen voor vrouwen en dat klopt natuurlijk niet. 

Ik eindigde bij de taartjes. Speciaal voor dit wkend hadden ze mooie bolletjes gebakken met een prachtig spiegel laagje. Er waren 2 soorten en ze heetten Valentin en Valentina. Valentin was van mooie donkerbruine chocola en Valentina was bloedrood, het spatte uit de vitrine en deed vermoeden dat er aardbeien vulling onder zou zitten, mierenzoet waarschijnlijk. 

Ik vroeg om 2 Valentins. De bakker keek mij aarzelend aan en wees op de Valentina. Woordeloos, slechts met vragende ogen. Ik bevestigde dat ik 2 bruintjes wilde en netjes werden ze overgeheveld naar de gebaksdoos. Gezellig voor zometeen bij de koffie.

En ook vandaag is het weer goed, goed om straks even naar buiten te gaan, voor de stappen, de frisse neus en gewoon omdat het zo mooi is, zelfs zonder de zo geliefde pleisterplaatsen.

Valentin
de loep

szallona en majas


1 opmerking:

  1. Dat je het bolletje in één keer op krijgt. zó machtig! Ik zou toch ook een rode hebben gekocht en dan delen: proef je beiden: nu weet je niet hoe lekker de ander was!
    Kun je de foto met die loep aan het winkelwagentje appen? Ik heb dit nog nooit gezien en het is een geweldig idee voor in de supermarkten hier!
    Ik heb dan wel niks gekocht voor mijn Valentin maar ik krijg nu een subtiele hint dat ik liefdevol de tosties voor ons moet gaan maken: daar ben ik dan weer goed in, haha. Fijne zondag beiden, Ba

    BeantwoordenVerwijderen