zondag 7 februari 2021

Sous vide

Dit wkend lijkt wel een beetje op het oude normaal.  Vanmiddag gaan wij vrienden zien, weliswaar dik ingepakt en buiten, staande met een kartonnen beker, maar toch, we hebben contact en kletsen bij. En gisteren was ook ook al een dag met gezelligheid.

Het begon op de markt bij ons op de hoek. Ik ging voor brood en voor wat leuks om weg te geven van de diverse ambachtelijk gemaakte spullen. De afgelopen weken was ik voor de salami's gegaan, grijs rund, hert en mangalica en voor de verse pasta's, zoveel lekkerder dan uit een pak.

Ik begon in de hoek. Daar staat een stand van een cateraar. Aangezien er geen events zijn valt er ook niks te cateren, dus de cateraar moet wat anders en gelukkig doet hij dat. Hij heeft een nieuw concept bedacht en dat is on-line bestellen van fine dining en dus op markten staan met de lekkernijen. Net voor Kerst waren P en ik er samen en we raakten aan de praat. De cateraar heet Falco en is Duitser en erg aardig. We kletsen Engels en als echte cateraar heeft hij begrepen dat proeven doet kopen. Net voor die Kerst had hij een paddenstoelen soep en we proefden. Alleen al het proeven is leuk. Op een plaatje staat een Creuset pan met pruttelende inhoud, het proeven gaat in een espresso kopje, geen idiotie van plastic of ander wegwerpspul. We namen wat flesjes met de soep mee voor thuis.

Gisteren maakte ik weer een praatje met Falco, in de Creuset zat deze keer groene erwten soep met curry. Falco vroeg of ik wilde proeven en legde uit dat de soep een beetje pittig was omdat de curry die ze normaal gebruiken in aanvoer was gestrand en ze hun toevlucht elders hadden moeten zoeken. Zalig soepje was het en ik zette alvast 2 flesjes apart, 1 voor ons en 1 voor vriendin G. Maar ik was nog niet klaar bij Falco(voor Budapesters, kijk bij Fresh by Terra of bij Terra catering). Op de stand stonden deze keer ook gesousvideerde vleesjes, eendenpoot, runderwang en rib van het Angus rund. Naast de Creuset lag een grill plaat met een prachtig stuk rib. Ik kreeg een mooi wit bordje met een stukje vlees en een vorkje. Het smolt op mijn tong en de kruiden waren erg lekker. In de tussentijd legde Falco uit hoe het was gemaakt en hoe simpel ik het thuis kon bereiden. De Hongaren om mij heen mochten uiteraard ook proeven maar helaas zag ik slechts wantrouwende blikken, laten we zeggen of hopen dat dit een korte momentopname was. Hoe lekker ik de rib ook vond, ik kocht eendenpoot en runderwang, de Angus was wel aan de prijs en P is niet zo van de rib.

Bij 2 andere kraampjes kocht ik ambachtelijke pindakaas en een jam van uien met lavendel en gember.

De dag kreeg een waardig sous-vide vervolg! We waren uitgenodigd bij vrienden B en G en zoals iedereen al weet is G een geweldige kok. Wij werden super verwend en hebben veel verschillende gesousvideerde gerechten geproefd. Ik deel het menu met jullie en de foto's spreken voor zich. In deze tijden kunnen we niet afspreken in de avond, iedereen moet om 8 uur binnen zijn. De uitnodiging was voor een late lunch maar dit menu was misschien meer een vroeg diner. En we waren het wel eens, het is niet zo gek om af te spreken in de middag, op tijd thuis, wanneer de bus nog gewoon gaat en op tijd in bed. Een soort bejaarden afspraak zouden we vroeger hebben gezegd en nu komen we erachter hoe slim en gerieflijk het eigenlijk is.

En dan nog een hele middag en avond voor de boeg voordat het weer tijd is om te werken en alle hoofden voor mij te zien op een klein schermje.

groet uit de keuken, een koud boerenkoolsoepje met een crispy boerenkoolchipje

geitenkaasmousse met ui, biet en bieslook
steak tartare met een gesousvideerd ei, 30 minuten op 65 graden
eendenfilet uit de sousvide met een gierstrisotto
gesousvideerde peer met walnotenijs

En.......niet te vergeten, heerlijke Hongaarse wijnen. Begin met bubbels, een Viognier van Heimann, een Syrah van Fekete en een Oremus voor bij het dessert. Heerlijk.


3 opmerkingen:

  1. Oh, ik mis het Hongaarse eten zo en de vrienden met wie al dat lekkers weg eet en drinkt. Ik geniet weer van je verhalen en zie het allemaal voor me. Inmiddels het laatste jaar 2 goede vrienden overleden en dan niet even snel heen en weer kunnen met het vliegtuig voor een begrafenis of crematie dienst vind ik triest. Vind Budapest een heerlijke stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een straf om sous vide te mogen/moeten eten....Jammer dat G en B niet hier wonen, dan had ik met G kunnen sparren! De soep lijkt me een echt avontuur en super origineel met de chip erbij. Geef haar de complimenten van mij. Overigens wist ik niet dat P niet zo van het rib was. Houdt hij niet van een stukje bot?. Vlees met bot is zoveel lekkerder zegt Ba altijd, en wat mij betreft heeft ze gelijk. Mi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou zó blij zijn met een marktje zoals jullie dat om de hoek hebben: knus met mooie producten en alles gaat gemoedelijk! Waarom praat je eigenlijk geen Duits met Falco: ik kan me voorstellen dat hij het heerlijk vind om weer eens in zijn moedertaal te kunnen spreken met iemand? Ba

    BeantwoordenVerwijderen