maandag 9 januari 2012

Vlucht voor het water

Soms verbazen we ons over de nieuwskennis van onze dorpsgenoten. Weten ze niet wie Mandela is of nemen ze voetstoots aan waarvan wij denken dat het anders is.....over Nederland zijn ze heel goed op de hoogte.
In hun ogen dan.....
Nederland is het land van drugs. Nederland is het land van de "zwarten" en in Nederland zijn heel veel moskeeën. Wij proberen het te relativeren, maar dat lukt niet. De TV zegt het toch, dus dan is het waar.
En dan het water. Het water waar NL zo trots op is en waarin NL wereldwijd zo veel werk verzet. In ons dorp is men er van overtuigd....wij hebben een huis in H omdat wij zijn gevlucht voor het hoge water. Voor het land dat onder de zeespiegel ligt en elk moment kan wegspoelen.

Zelfs recent het hoogwater in Tolbert en in Friesland. Even was NL wereldnieuws in Nagyvejke en het idee dat wij eigenlijk vluchtelingen zijn, is weer bevestigd. Dat wij er luchtig over doen is in hun ogen onterecht. Onze verhalen over dijken en Delta plannen vallen in het water......

Gelukkig is het ons gegund, een huis, hoog en droog in een land dat zo in het midden van Europa ligt en zo hoog in het dorp, dat natte voeten maar een verwaarloosbaar risico zijn.
Als wij het dan hebben over de Donau, die toch ook wel wat schade aanricht af en toe, ook omdat de infrastructuur er naar is....dan wordt dat weggewuifd. Alles beter dan zo'n laag land dat elk moment door de golven kan worden verzwolgen.

Het afgelopen jaar was droog in H. Erg droog zeker ten opzichte van 2010. Er waren maar een paar korte periodes dat het goot, ook weer onophoudelijk. Eén van de periodes kan ik me nog goed herinneren. P was met zijn familie op reis en ik was alleen met CFD en ik zou "alles" doen. Een groot onderdeel van dat "alles" was de moestuin sproeien. Dat werk werd me maar liefst 10 dagen uit handen genomen. Het regende. En niet zo maar een buitje. Het regende zoals het bijna alleen in ons dorp kan regenen.
Een gordijn van grijsheid dat dichtgetrokken wordt. Bomen die hevig zwiepen. Walnoten die veel te vroeg van de boom worden gerukt en op het dak van de schuur vallen.
Ik houd er wel van. Het is mooi om plaats te nemen achter het raam of even in de deuropening te staan en dit natuurgeweld te aanschouwen. Weer is vooral leuk als er iets gebeurt.

En dan moet ik mijn dorpsgenoten wel weer gelijk geven als ze ons optimisme over de dijken en Delta niet delen.
De natuur is altijd sterker dan de mens. Ook al denken wij dat het niet zo is....

4 opmerkingen:

  1. Tja... het is ook onbegrijpelijk wat wij rare Hollanders al eeuwen doen. Zo reden wij twee jaar geleden met een paar hongaarse vrienden door de polders, stapten hier en daar uit de auto , beklommen de dijk, lieten zien hoe dat zit met onder NAP en ze vielen echt óm van verbazing, terwijl ze in theorie altijd al wisten dat Nederland voor tweederde "onder water ligt"zoals ze het noemden. Leukste vraag was,toen ik uit probeerde te leggen hoe inpolderen in z'n werk gaat: ja, maar waar hebben jullie dan al die grond voor die polder vandaan gehaald?? Dat ze op dat moment op de voormalig zeebodem stonden was kennelijk nog steeds volledig onvoorstelbaar....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha ik vind het heel leuk om hier te lezen wat ik wel eens roep; als Nederland overstroomt, vlucht ik naar mijn huisje op de heuvel in Hongarije! Ik wist trouwens niet eens dat Nederland ooit in Hongarije op tv komt....En het klopt dat het droog was in Hongarije, wij hebben het nog niet vaak zo droog gezien... Onze heuvel was helemaal droog en dor... Maar net die weken dat wij er waren viel de regen. Maar gelukkig lang niet zoveel als hier de afgelopen tijd gevallen! Zoveel dat wij misschien wel moeten gaan vluchten voor al dat water! Hongarije maak je maar op voor nog meer vluchtelingen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij was de naam (maar ik weet het niet meer zeker) van het stuk: Holland Tsunami. Hierbij sloeg heel Holland op de vlucht voor het water en kwamen per overvolle trein in Budapest aan. Toen geloofde ook al niet veel mensen dat het fictie was. Goed gelovig is de Hongaarse mens wel. Je zou willen dat ze wat minder goed gelovig zijn wat betreft hun eigen regering.

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh,was dat hier ook op tv,zal het toch eens aan k vragen.
    grappig inderdaad,hoe ze over ons denken.

    Maar...het is wel waar: de natuur is altijd nog de baas en wij mensen zijn ervan afhankelijk,met al onze kennis en gemanipuleer....uiteindelijk verliezen we het van de natuur....

    BeantwoordenVerwijderen