zaterdag 22 september 2012

10 Fok!

Het wordt steeds leuker in Budapest! Vanaf de vroege morgen tot het moment van slapen gaan. Wat temperatuur toch kan uitmaken. Wat ben ik blij met de koelte en zelfs met een dikke bui.
De assistants op kantoor vinden me een beetje gek, maar gelukkig kunnen we heel goed met elkaar opschieten, dus lachen ze om me als ik 's morgen opgetogen binnenkom dat het vanmorgen 10 fok was!(graden).
Zijzelf vinden het minder, zij hebben liever die zomers waarin ik liep te stikken en de energie per graad wegsmolt. Hun truien zijn van stal gehaald, de laarzen ook, ik zie stola's als extraatje voor de schouders en in de trams heb ik de eerste handschoenen en mutsen al gespot.......terwijl ik gewoon nog zonder jas loop.

Het is nu al om 7 uur donker en op dat tijdstip ben ik altijd in de stad, ergens eten, ergens lopen en echt elke dag geniet ik van de pracht. De etalages die 's avonds mooier zijn dan overdag, de terrassen met lampjes en verwarming, en alle mooie gebouwen die zijn uitgelicht.
En ook elke dag ben ik blij met de ligging van mijn appartement. Welke kant ik ook uitloop, er is een tram of bushalte die me brengt waar ik zijn wil. Deze week opnieuw een paar keer bus 105 genomen. Schuin tegenover mij opstappen, de tunnel door, de Kettingbrug over en hup zo naar de Andrasy ut waar bijvoorbeeld de Noordafrikaan vlakbij zit en een leuke Italiaan een stukje verder.
Woensdag was ik bij de Noordafrikaan geweest. Het stormde een beetje en het regende, niets ernstigs, gewoon een buitje. Toen ik klaar was liep ik richting geldautomaat die gelukkig ook overal zijn en ik had mijn forinten nog niet opgeruimd, begint het toch echt heel serieus te hozen. En omdat ik nooit een paraplu meeneem keek ik om mij heen voor een alternatief. Die zijn er in Budapest, in grote getale!
Ik landde in Cafe Mai Mano, een cafe dat hoort bij het beroemde Mai Mano fotograaf huis en waar je heerlijk koffie kunt drinken. Omdat er meer mensen zonder plu waren liep het snel gezellig vol en keken we met z'n allen naar buiten, naar de stakkers met plu die wel door weer en wind moesten.

Donderdag avond besloot ik na het eten nog even naar de burcht te gaan. Vorige week was er een wijnfestival dat ik had gemist, maar nu zijn er de édes napok, de zoete dagen. Geweldig was het, ik keek mijn ogen uit, ik rook van allerlei heerlijks. Een echt festival voor chocoholics! Uit alle delen van de wereld, alle smaken, zoet en hartig gecombineerd. Toepassingen van choco in gebak, toetjes, drank. Heel af en toe een stand met wijn en choco of iets hartigs voor de niet choco lovers.
En dan in het prachtige decor van de burcht!
Er was muziek, een leuke jazzband aan de ene kant en een contrabas en cello aan de andere kant.

Uit 1 stalletje klonk een hello hello en daar ontmoette ik het aardige meisje dat in het restaurant bij mij om de hoek werkt en deze dagen bij haar vriend op de édes napok staat, niet met choco, maar met gecaramelliseerd fruit en noten. Ik kreeg meteen een groot stuk in de handen gedrukt......terwijl ik uit alle macht probeerde om me in te houden bij al dat lekkers.......een deel at ik op en een deel kon ik wegmoffelen in mijn tas. Heel apart dat een grote stad soms ook een dorp is en dat je best vaak dezelfde mensen ontmoet of bekende gezichten in bus of tram.    
De édes napok zijn nog het hele weekend! Ga er heen zou ik zeggen en geniet!

Inmiddels ben ik weer op de Pastorie en is zojuist op het veldje naast ons het grote landbouw monster langsgeweest om de schamele mais oogst af te halen en mee te nemen.
En ik denk dat het vanmorgen nog minder was dan 10 fok, maar de zon schijnt en het belooft een mooie dag te worden.
En dit weekend is er weer een festival, wijn in Szekszard en een markt met folklore erbij. We gaan even kijken en drinken zal ik niks want er rijden geen trams van hier naar daar.....



De beroemde flodni van cukraszda Noe, de beste van BP!

3 opmerkingen:

  1. Nou Katinka, wij hopen een béétje van dit alles ook mee te mogen maken als we in BP zijn straks.
    Heerlijk dat slenteren van kraam naar kraam, met de lekkerste flodni in je hand, onderwijl gezellig keutelend met elkaar! Wie weet is er tijdens ons bezoek een ander festival waarvan we de sfeer kunnen proeven. Eén ding is zeker: we zullen ons niet vervelen in deze mooie stad met zoveel geschiedenis en zoveel reuring.
    We gaan volop genieten onder temperaturen die ons juist energie geven! Jullie een fijn weekend thuis en in Szekszard. Barbara.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij ben jij als een vis in het water in budapest.en het is je van harte gegund. Klinkt allemaal heel erg leuk en gezellig. Ben ook blij dat de temperaturen wat minder zijn hoor,kun je weer eens iets anders doen dan stil in de schaduw zitten. Volgens mij is het bij die hongaren ook zoiets van: het is september,dus we doen een trui aan ;-). Groetjes,lin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die stad past jou als een jas. Als een mooie herfst jas. En dat je er van geniet, dat blijkt wel uit je mooi geschreven woorden. En wat verzinnen ze allemaal om er een festival van te maken. Dagen lang zoetwaren aanprijzen of wijn of worst of... nou ja, je noemt het maar voor alles is wel een feest te verzinnen. Terwijl ik ooit las dat na 20 augustus er helemaal niets meer te doen is in Hongarije. Deze fabel kan geschrapt worden, want na die datum blijkt in elk dorp of elke stad wel een reden voor een feestje. Wij waren zaterdag in Pécs en daar vierden ze carnaval. Wijncarnaval welteverstaan. Bij ons rijden er wel bussen van het dorp naar de stad, maar helaas in het weekend slechts een paar. Maar ook zonder wijn vond ik het best gezellig.

      Mip

      Verwijderen