zaterdag 24 mei 2014

Van alles in de mond

Zoals al aangekondigd waren we in Bálna op het bierfestival. Eigenlijk ben ik niet eens zo van het bier, maar hier waren de hele speciale en die waren toch leuk om te proeven. Alleen al de ruimte is mooi om in te vertoeven en al die ambachtelijke biertjes leuk om te bekijken.
We kochten een glas met 3 muntjes en dronken dus 3 biertjes. Gewoon licht bier vind ik niet lekker, maar de goudbruine en bruine varianten wel en daar gingen we dus voor. We hadden niet echt gegeten en het bier zakte razendsnel naar de knieen. Na 3 zijn we dus gestopt en deelden we nog een Belgisch frietje.
Budapest is soms net een groot dorp, na glas 1 kwamen wij vrienden N en D tegen met vrienden uit Nederland. En dit weekend is het Palinka festival maar dat laten we waarschijnlijk voor wat het is, het is weer om naar het park te gaan met FD, om op een terrasje te zitten met iets koels of lekker in onze eigen tuin onder de bomen voor de heerlijke schaduw.
Ook gisteravond konden we tot over 11 uur in de tuin zitten en zoals wel vaker prezen we ons gelukkig met dit plekje in de stad.



 
 
 
En verder heb ik deze week kennisgemaakt met de nieuwe tandarts. Een super centrum voor gezondheid met een grote tandartsenunit. En ik vermoedde al wat er aan de hand was. Ik ben nooit ziek gelukkig, maar mijn tanden zijn niet het allersterkst. En ook al had ik geen klachten....voorbereid op ongewenst nieuws nam ik plaats op de stoel. Een prachtige monitor boven mij waarop de foto's werden geprojecteerd. De tandarts die goed Engels sprak en mij uitlegde wat hij zag. En ik zag het ook.
Een joekel van een chronische ontsteking in mijn kaak, tussen 2 wortelkanalen onder een kroon. De tandarts was verbaasd dat ik nooit klachten had, algemene gezondheidsklachten dan en legde mij de verschillende opties voor. Die ontsteking zit er al even en heeft schade aangericht en uit de opties die geen van allen leuk, goedkoop en snel zijn hebben we er uiteindelijk ééntje gekozen.
Over 7 maanden moet het klaar zijn. Kroon weg, ontsteking weg, nieuwe botopbouw, een schroef, nog een schroef erbovenop met de nieuwe kies. Kortom, ik ga binnentreden in de wereld van de implantaten.
Hopelijk blijft het bij deze ene kies want ondanks de veel lagere prijzen dan in NL blijft het toch een bedrag om even van te slikken. Oh ja, en nog 2 vullingen die worden vernieuwd en de standaard grote schoonmaakbeurt. Volgende maand nieuws over de voortgang.

3 opmerkingen:

  1. Mooi die biertjes vooral met dat warme weer erg lekker. Is de temperatuur in de stad nog een beetje uit te houden? Ik vind het in Pécs nogal verstikkend. Maar met een beetje schaduw komt het natuurlijk al snel goed.

    Oei, de tandarts met de moderne technieken. Niets blijft meer geheim. Maar wel wonderlijk dat je er helemaal niets van gemerkt hebt. Gelukkig bestaat er de inplantaat, die natuurlijk mooier is dan een gapend gat. Maar gelukkig kun je dan ook nog acht maanden door sparen. Succes ermee! Moet P ook nog?

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil beginnen met hoe ellendig ik me nu al voel bij de gedachte alleen al aan twee schroeven in m'n mond: Mip heeft meer gevoel voor droge drama: moet P ook nog.....!!! Ik wens je heel veel sterkte Katinka. Wat betreft de biertjes, zalig ja, de speciaalbieren. Zelfs uit Engeland komen lekkere. Maar meer dan één glas kan ik nooit op hoor, maar ik ben dan ook klein van stuk. Hier heeft het vanochtend even flink gegoten en nu is het perfect: mooie wolken in de lichtblauwe hemel, windje en aangenaam van temperatuur. Morgen helemaal geen regen en dan zullen we de tijd nemen om een terrasje aan de haven te pikken. Nu zijn we net thuis van het kraambezoek in Apeldoorn: m'n achterneefje is echt een piepklein droppie! Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voel met je mee Katink!
    Net een vergelijkbare ervaring meegemaakt.
    Een vette ontsteking die verholpen moest worden met een wortelkanaalbehandeling. Nou, dat liep iets anders, bij de tweede sessie bleek er een barst in de kies te zitten en brak hij in twee. Dus in plaats van de tweede sessie (van vijftig minuten) werd het trekken en nou weet ik niet wat prettiger is...
    Volgende maand terug voor de schoonmaakafspraak, ook zo fijn.
    Nogmaals, ik voel met je mee...

    BeantwoordenVerwijderen