dinsdag 2 oktober 2012

Die andere mooie stad

Gistermorgen ging de wekker vroeg. Zo vroeg dat ik er van zuchtte, terwijl ik toch een vroege vogel ben. Dat moment was snel voorbij, eenmaal op, lokken de dingen van de dag en die zijn meestal leuker dan gewoon in bed blijven liggen.
Gisteren had ik een meeting in Wenen en de trein vertrok om 6 uur vanaf het Keleti. Uiteraard stopt er voor mijn flat een bus die rechtstreeks naar het Keleti rijdt, dus dat is makkelijk. Eigenlijk rijden er zelfs 2.....om het nog wat luxer te maken.
Als ik 's nachts wakker ben dan hoor ik het leven op de straten en nu zag ik het ook, ik was niet alleen in de bus en de bus was niet alleen op straat. Er waren al winkels open, zelfs koffie cafeetjes, voetgangers doelbewust op pad, reizigers in en uit de bus bij elke halte. Ik had me al verzoend met het vroege tijdstip, maar dit maakte het extra leuk.
Het Keleti is altijd mooi en nu in het donker nog dus ook. En het enge dat je soms in verlaten stations zou kunnen hebben, heb je hier niet. De mensen zijn verbonden door het doel ergens naartoe te gaan en de daklozen die niet reizen slapen nog onder dekens en kartonnen dozen en zijn nooit lastig is mijn ervaring hier.
Buiten stond een klein tentje dat net bevoorraad werd met broodjes in alle soorten en maten, ideaal voor in de trein en dus ook hier al bedrijvigheid.
Mijn trein stond er al, een soort HSL die via Wenen en Salzburg naar Zurich zou gaan. Een mooi exemplaar, mooier dan ik gewend ben van H en van NL. Beeldschermen als in een vliegtuig maar dan met de been ruimte van een luxe trein, lekkere stoelen en een besproken plaats bij het raam.

Het moment van vertrek zag ik meer dan dat ik het hoorde of voelde, als op grote dikke luchtbanden zweefde de trein het station uit de stad in en de stad weer uit. Een uur en 3 kwartier later de grens en om 9 uur midden in Wenen! Van te voren had ik even overwogen om met de auto te gaan, maar dit is toch wel wat comfortabeler en ook nog een koffie kar die langs komt......

Wenen is ook mooi, alleen heb ik er weinig van gezien, wat koepels in de verte, wat kerktorens en natuurlijk een ritje met de taxi richting hotel. En wat meteen opviel....heerlijk.....meer gekleurde medemensen, de taxichauffeurs, de mensen op straat, de kebab tentjes.
Het hotel was niet typisch Weens helaas, een groot wit betonnen blok met vierkante ramen en lelijk ingericht, uiteraard wel goed geequipeerd voor vergaderen en veel stopcontacten voor beamers en laptops.
Het leuke van zo'n meeting is meestal niet eens zozeer de inhoud maar meer het contact met de collegae uit Europa, de Scandi's, de Zuiderlingen, de Midden Europeanen, een leuke bekende collega uit Nederland, het Westen en het Oosten, het bedrijf dat ons bindt en ons dezelfde taal laat spreken.
Lekkere watertjes en Nespresso voor tussendoor, vruchtenbroodjes en mini cakejes.

Achteraf gezien had ik beter een overnachting kunnen regelen om het contact nog even te verlengen.....maar een stad zo dichtbij, met zo'n verbinding, daar had ik een retourtje voor genomen. Taxi terug naar het station, nog even snel genoten van een paar dure winkels met, het moet gezegd, een betere kwaliteit en toen de trein weer in.
Ik word hebberig van die treinen. Ik had het 's morgens al, zin om door te rijden naar Salzburg en bij ieder station en bij iedere mogelijkheid om over te stappen, een droom van dat zou ook nog eens leuk zijn om naartoe te gaan....

En toch, die andere stad is mooi, maar ik was blij om weer in BP te zijn, weer in het donker en nog steeds leven op straat en in een volle tram.

1. wat ben jij toch reislustig,ik ben blij dat ik door jouw blog mooie indrukken overal van krijg, met de mooie verhalen erbij en met ondersteuning van foto's. Ik heb weer genoten.

2. Heerlijk zo'n treinreis en ik zou ook zo door willen reizen naar Zurich!
    Wij zijn eens met de trein naar Hamburg gereden en naar Polen: geweldig wat je allemaal meemaakt.
    Met de Thalys naar Parijs duurt niet lang maar is wel leuk. Met name de terugreis: eerst bij de bakker, slager en supermarkt het nodige inslaan: stokbrood, charcuterie en wijn (schroefdop op fles) en dan heerlijk dineren terwijl veel toeristen om je heen armzalig aan de zakken chips zitten!!
    Mochten we ooit de Staatsloterij winnen dan boeken we een treinreis met de "Royal Scotsman"....
    Wenen vind ik wel aardig maar niet direct voor een tweede bezoek; dan vind ik Praag interessanter.
    En binnenkort is BP aan de beurt: we kunnen niet wachten!
    Morgen moet ik om 07.00 uur beginnen: DDD....!!!
    Ik ga lekker fietsen, kan ik al wakker worden: de afstand is zodanig dat de trein niet nodig is.