maandag 16 september 2013

Oogkleppen

Deze week liep ik door het buurtje achter het Parlement, zo richting de Magyar Nemzeti Bank. Het plein bij het Parlement is nog steeds een grote bouwput. Met wat fantasie kan ik wel zien hoe het zal worden en ik hoop dat er meer groen zal komen dan ik nu vrees.
Voor de voetgangers zoals ik zijn er wel paadjes gemaakt zodat je in ieder geval fatsoenlijk uit de metro kunt komen. Ook is er een mini paadje afgescheiden, bewaakt door een man in blauw met een lichtgevend hesje. Daar lopen de mannen in pak met mappen onder de arm gewichtig naar hun kamer in het regeringsgebouw.

Ik heb er al vaker gelopen en toch, steeds vallen nieuwe dingen op. In de Honvédutca heb ik blijkbaar met oogkleppen op gelopen.....er staat een geweldig Jugendstil pand en pas nu ben ik er achter dat ik daar naar binnen kan. Een museum van allerlei Jugendstil meubels en accessoires en een prachtig en sfeervol koffie huis erbij.

De dame achter de kassa deed de lichten voor mij aan, ik was de eerste bezoeker die dag. Ze wees mij de toiletten voor indien nodig en vertelde dat ik rustig foto's mocht maken. Dat laatste is wel heel fijn, hoe langer hoe vaker mag het niet of moet je een speciaal foto ticket kopen voor toestemming.

Deze stijl heeft niet mijn eigen voorkeur maar toch stonden er voldoende dingen waarvoor ik zo een bestemming in de Pastorie zou weten. Boven stond nog een tweetal glazen vitrines met sieraden, te koop voor klanten, nieuwe en authentieke en zoals gewoonlijk stond ik daar wat langer bij te genieten.

En uiteraard na al het moois een heerlijke espresso in een leuke, drukke, gezellige omgeving.

Weer buitengekomen stuitte ik op een Maserati met wielklem!
Als ervaringsdeskundige gun ik niemand een wielklem, ook een Maserati met Slowaaks kenteken niet. En toch, in mijn hoofd speelde zich een klein filmpje af. De 2 mannen in het witte gemeente autootje, die langs de parkeerhavens rondrijden op zoek naar overtreders en dan opeens deze buit zien.
Met een plechtig gebaar de wielklem pakken, even ongerust kijken of hij wel zal passen om de mega brede banden en dan als het uiteindelijk is gelukt met een glimlach wegrijden en ongeduldig wachten op het telefoontje dat ze de Maserati en baasje weer kunnen ontzetten.

En nu ben ik weer op het Platteland.
Met wat achterstallig onderhoud, dat gaat zo snel als je even weg bent. Het gras staat hoog maar maaien kan nog niet want eerst moet het fruit worden geraapt voor de Palinka. En daarna de walnoten die al in bosjes vallen en liggen. En dan, als het gras een beetje droog is kan er gemaaid worden. Maar eerst even binnen orde op zaken, spinnen en vliegen all over the place.....
De dag op het platteland heeft langere uren dan in de stad, dus op het gemakje en dan is binnen een paar dagen alles weer in orde.

Van te voren even koffie bij Farger tussen de oleanders

Moet je even naartoe als je in de buurt bent

Zou goed hier passen

Wat leuk, dit servies heb ik ook!

Sfeervol richting de toiletten

Stijlslaapkamer

En nagenieten met weer een espresso

De dag begint zuur voor deze eigenaar

2 opmerkingen:

  1. Ik bedacht me, terwijl ik je verhaal las, dat er in de stad vast niet zoveel bosmaaiers zijn. Maar waarschijnlijk wel bladblazers en dat maakt ook herrie.
    Leuk die fotoserie van het museum! Zitten mooie dingen tussen. En dan terug op het platte land. Bukken en plukken voor de komende dagen. Dat opruimen kan best nog even wachten hoor. Eerst naar buiten.

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal top dat huis zeg, jammer dat wij het niet gezien, dus bezocht hebben: reden om weer een keer te komen. Wat herkenbaar allemaal: jou kip&haan servies, de grotere uitgave van jouw wijwaterbakjes en dan het bed met daarboven de portretten: precies zoals wij het hadden! Ja, hadden. want nu hangen onze portretten aan de zijwand. De maserati herkende ik niet, heb nauwelijks benul van auto's en vind deze niet eens mooi, sorry. Nu weer thuis "op de boerderij" is er weer genoeg te doen. Jij kunt fruit plukken, da's mooi.
    Ik ben maar naar de groenteboer gegaan en heb voor in de Griekse yoghurt het volgende gekocht: frambozen, aalbessen, banaan en een oerhollandse appelsoort met een voor mij Italiaanse naam (helaas niet onthouden).
    Dat is het toetje; we eten daarvoor lekker parelhoen met gebraiseerde witlofstronkjes. Wat een feest op maandag! Barbara.

    BeantwoordenVerwijderen