dinsdag 7 januari 2014

Taal

De actie Taal loopt als gepland.
Elke dag neem ik het boek ter hand en het gaat nog open ook. Gelukkig is er veel herkenning, oh ja, ooit wel gehad en weer vergeten en hopelijk nu voor eeuwig op mijn harde schijf.
Onderdeel 1 is uit en ik ben nu bezig met hoofdstuk 3 van onderdeel 2. Familie heet dit onderdeel en hoofdstuk 3 gaat over het opvoeden van kinderen.
Heel even dacht ik dat ik dit hoofdstuk tijdelijk zou overslaan......en kwam toen snel tot inkeer. Ik moet namelijk ook begrijpen wat anderen tegen mij zeggen en vertellen over het moeilijke pad van opvoeden.
En sowieso is alleen het bekijken van de woordenlijst en de keuze van de zinnetjes al vermakelijk genoeg. Het woord  voor "geduld" staat net boven het woord voor "slaan" en dat maakt het leren wel geinig....
En dan die niet uit te roeien rollenpatronen. "Mijn zoon speelt met auto's en ik klets vaak met mijn dochter. Mijn vader geeft mij zakgeld en mijn moeder maakt zich zorgen over mijn rapport."

En zoals bij elke actie zijn er ook mindere momenten, woorden die echt nergens op lijken en bijna niet te onthouden zijn. En als ik ze dan herken in het Hongaars ben ik blij maar als ik ze dan weer probeer te reproduceren vanuit het Nederlands faal ik danig. Is heel logisch en hoort bij het leren van een taal, maar soms wil je graag een uitzondering zijn in zo'n proces.

In één van de afhaakmomenten zat ik op Facebook en dat wekt altijd weer op. En alsof de duvel ermee speelt zag ik 2 mooie plaatjes die precies mijn gevoel van dat moment weergaven.

Dit plaatje geeft de diverse taalfamilies weer. De grootte van het rondje staat voor het aantal gebruikers.

Dit plaatje geeft weer hoe Hongarije in de diverse talen heet....

 
In een pessimistische bui zou ik kunnen zeggen dat het leren van zo'n geisoleerde taal die door zo weinig mensen wordt gesproken misschien niet zo zinnig is. Een taal die blijkbaar nog meer verwantschap heeft met het Midden Oosten en het Oosten dan ik al dacht. Aan de andere kant, Engels kan iedereen al....dus waarom niet wat exotischer?

Vol goede moed ga ik dus verder met het volgende hoofdstuk!

1 opmerking:

  1. Knap van je om zonder de druk van een leerkracht in de boeken te duiken. Van de week waren we bij de opticien en de vrouw vond dat ik heel goed Hongaars spreek. Wonderlijke was dat zij steeds aan het woord was. Ik luister, dat is waar. En wat ik herken, daar geef ik antwoord op. Maar oh, oh wat valt er voor mij nog een hoop te leren. Ik ben wel nieuwsgierig naar die lessen. Volgende maand, kan ik er dan even in kijken?

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen