vrijdag 3 januari 2014

Geen voornemens?

In de krant en op Facebook verschenen grappige stukjes en foto's over voornemens. Voornemens die mensen maken aan het begin van een nieuw jaar. Voornemens die grote, meeslepende veranderingen teweeg moeten brengen, het liefste binnen de eerste maand, maar toch zeker in Q1.

Het blijkt dat de voornemens elk jaar dezelfde zijn en dat kan ook omdat ze nooit bewaarheid worden, er komt nooit uit wat er was voorgenomen.
De voornemens zijn vaag, lastig en vaak gaat het om dingen die de mensen helemaal niet leuk vinden....en hou het dan maar eens vol.
Minder drinken? Tja hoeveel minder dan, en waarom. Afvallen? Maar hoe dan? Minder op Facebook rondhangen? Maar wat is er mis met Facebook.

Beter zou het zijn, volgens de onderzoekers dan, om hele concrete acties en kleinere korte termijn doelen te formuleren. Meer kans op behalen en minder op teleurstelling.

Makkelijker gezegd dan gedaan.
In 2013 wilde ik een betaalde baan en dat is niet gelukt. Hoe concreet kun je het hebben, 2013 hing aan elkaar van sollicitaties en ergernissen dan wel teleurstellingen daaromtrent. Ook in 2014 wil ik zo'n baan en wat moet er dan anders?

Eigenlijk heb ik dus geen voornemens gemaakt. Het is frustrerend om ze niet uit te zien komen.
Ik wil wel dat 2014 een leuk jaar wordt, meer genieten van het leven van alledag. Uiteraard weet ik in mijn hoofd wat ik allemaal zou willen, maar uitgesproken heb ik het in ieder geval niet.

Die concrete acties waar de onderzoekers over spreken heb ik in mijn oren geknoopt en daar ben ik al mee begonnen.
Gisteren heb ik een nieuw H leerboek gekocht. Veel H vocabulaire, onderverdeeld in thema's. De inleiding heb ik al uit en als ik elke dag een paar bladzijden doe moet mijn woordenschat in ieder geval flink zijn vergroot. Ik had hier in de stad ook goed op les kunnen gaan, maar dat komt neer op de prijs van een veelvoud aan boeken en bovendien vaste dagen en uren. En als ik wil dat 2014 een leuk jaar wordt, wil ik mij graag vastleggen voor betaald werk maar niet voor heel veel andere dingen.

En verder zijn P en ik het jaar goed begonnen met een Nederlandse friet met kroket en nog een beetje satésaus ook. In Snackworld op de Nagymezö utca en voorafgaand aan de maaltijd nog een gezellig praatje in het Nederlands ook met de beste wensen voor 2014. Past niet echt bij afvallen, maar wie heeft mij dat voornemen ook horen uitspreken.......

Ik wens iedereen een mooi en gezond 2014 toe, met veel leuke concrete acties!


Het Boek met woorden

Lekker hoor die kroketten! En nog WIFI ook!

3 opmerkingen:

  1. Groot gelijk dat je geen voornemens maakt voor het nieuwe jaar. Wel hopen wij dat je door blijft gaan met je blogs, ze zijn heel mooi, en wij genieten er ook heel veel van. Een betaalde baan blijft volgens mij daar nog moeilijker dan in Nederland, maar de economie trekt zij het traag weer wel wat aan dus de vooruitzichten voor een baan worden alleen maar beter. Wij wensen jullie een geweldig nieuw jaar toe, en dat veel wensen worden vervuld.
    Ada en Rinus Govaarts

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het voornemen om te genieten in 2014 lijkt me een goed idee.
    Jullie nog de beste wensen van Jacco en mij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die nieuwe baan gun ik je natuurlijk van harte. Ik begrijp ook niet waarom ze zoveel kennis maar gewoon los laten lopen.
      Nee, voornemens ik heb er niets mee. Maar dat leerboek maakt wel nieuwsgierig, dat is natuurlijk iets heel anders dan een voornemen. Mijn lessen liggen op tafel en ik neem mij elke dag voor om een bladzijde te maken. Dat doe ik de hele winter door. Maar wat nu het helemaal geen winter wil worden? En ik elke dag liever buiten ben? Mocht het toch wat kouder worden dan heb ik het voornemen weer in mijn lesboek te duiken. En die kroket en friet? Daar had ik juist op 1 januari zo'n zin in. Zomaar over straat lopen met een zak warme friet. Misschien is dat wel mijn voornemen: als ik in Budapest ben ga ik een grote zak friet kopen en opeten op straat. Daarna ga ik terug voor een kroket met mosterd. Wat een mooi voornemen en nog haalbaar ook! En het geeft nog genoegen ook. Vooral vooraf.

      Mip

      Verwijderen