zondag 29 november 2020

Retro

Het was in één van de wkenden dat we niet 'uit' konden maar gezellig met vrienden BG thuis zaten te keuvelen, onder het genot van geweldige Aziatische hapjes van G en kazen van de Czako piac, met een glaasje wijn. Het gesprek ging over het wkend zelf, wat de plannen waren. De Netflix series werden even doorgenomen, de leuke wandeling in het park en ook wat er verder op tafel zou komen dat wkend.

Het begint al tijd te worden voor erwtensoep en de gesprekken gaan regelmatig over welke worst nou het dichtst in de buurt komt van de Nederlandse rookworst die er toch wel bij hoort. 

Vriend B had een kip gekocht en nog meer verse ingredienten voor een ambachtelijke kippesoep. Helaas waren de verse lavas bladeren niet gescoord en die stonden wel in het recept. Wat te doen? Lavas bladeren, we konden ons ook niet herinneren dat we ze ooit in HU hadden gezien. Bij P thuis vroeger stonden ze in de tuin maar toen heetten ze nog gewoon de Maggi plant en werden ze vaak geplukt voor in alles en nog wat.

Het gesprek kwam op Maggi, het super bekende geel met rode flesje dat in alle huishoudens te vinden was. Soms gewoon als los flesje, maar soms in een zilveren houdertje, voor op tafel, samen met de peper en het zout. Wij hadden het ook en ik kan mij ook herinneren dat wij het weleens in de soep deden, voor een beetje extra pit of smaak, maar bij mij thuis had Maggi geen prominente rol. Wij waren meer van de specerijen en de paprika natuurlijk en Maggi was een beetje een noodgreep, voor als je geen tijd had, geen inspiratie of als je te Nederlands was voor andere kruiden. Bovendien, wij aten bijna nooit soep.......

Van de Maggi kwam het op retro borrelgarnituur dat we ook nog allemaal kennen, de kaasblokjes met een stukje fruit, meestal een partje mandarijn uit blik, maar als het wat exotischer mocht een druif of zo'n rare nepkers. De plakken worst met augurk, of met een beetje mosterd, of gewoon zonder iets als het speciale worst was. Op verjaardagen bij mevrouw T waren de hapjes al wat hipper, hamrolletjes met monchou  bijvoorbeeld, of opgerold witbrood met kruidenkaas, allemaal leuke recepten van het Zuivelbureau. Ik schreef ooit over meneer V en de lekkere salades en gehaktballen omdat er altijd genoeg te 'bikken' moest zijn in het gezin met 3 zoons.

Van het één kwam het ander, de bakjes met pinda's, soms een borrelnootje en in het midden een glas met sigaretten. Ja, sigaretten, speciaal in huis gehaald voor rokers want roken hoorde toen nog bij gastvrijheid. We hebben dit best lang gedaan, dingen in huis halen voor onze gasten, Rivella voor de één, een borrel voor de ander en sigaretten voor de rokers. De laatste jaren dat ik thuis woonde en zeker in de jaren daarna ging het er vanaf. Als eerste de borrel, te duur en voor die ene keer per jaar zonde. Daarna de sigaretten, omdat wij niet roken en de rokers inmiddels waren overleden. De rest van het retro garnituur was bestendiger en heeft het langer vol gehouden gecombineerd met Smith(Lays) paprika chips en verse paprika met knoflooksaus van de Appie.

Leuk zo'n gesprek met BG over vroeger en over dingen die waren. Wij hebben geen Maggi in huis, al jaren niet meer en die kippensoep heeft vast en zeker uitstekend gesmaakt zonder de Lavas.









2 opmerkingen:

  1. Ah, wat een feest van herkenning. Wij aten vroeger altijd op zondag bij de Chinees Kota Ratja. Mijn moeder dronk dan een flesje oud bruin en rookte een filtersigaret. Ook weet ik als de dag van gisteren dat wij op bezoek gingen in Rotterdam bij mijn beide zussen die daar hun opleiding volgde. Op vrijdagavond reden we daar dan naar toe en aten voordat we bij hen aanbelde Chinees in de Jonker Franstraat. Het was daar dat mijn vader een gerecht voorbij zag gaan dat hij dus ook bestelde zo van, dat daar wil ik ook. Het was de eerste keer dat ik babi pangang zag.....En ik heb het nu over eind jaren zestig en begin jaren zeventig! Zo hebben we allemaal mooie memories! Mi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En wat dacht je van de asperges uit blik met een plakje schouderham (goedkoper dan achterham) er omheen!
    Wij maakten ook altijd gevulde eieren: het harde eigeel mengen met ketjap manis, gesnipperd uitje en mayonaise en wat peper en zout. En wij hadden altijd twéé glazen met sigaretten: Caballero zónder filter en Mantano mét filter. Door jouw verhaal besefte Mi dat wij vanwege onze visite H onlangs nog wat bittergarnituur in de vriezer over hebben: bitterballen en vlammetjes: die gaan eerdaags de frituurpan in! Oh ja: in de kippensoep van mijn moeder deden mijn Wanda en ik altijd een beetje sambal: zalig! Dit was een verhaal vol herinneringen, dank Katinka! Ba

    BeantwoordenVerwijderen