zaterdag 9 januari 2021

Heeft U ook worteltjestaart?

Allereerst een heel gelukkig en gezond nieuwjaar voor alle lezers. Toen ik na 5 jaar radiostilte weer begon met schrijven in september waren de vertrouwde fans weer terug. Ik verwachtte dat ik veel onderwerpen zou hebben maar uiteraard blijft Corona ons leven voor een deel inkleuren. 

Ik vroeg mezelf af wat ik nou mis. Natuurlijk, niet uit eten gaan is jammer, de vakanties die niet door gingen, verjaardagen. Het gekke is dat ik dit snel accepteerde, het is niet anders en iedereen zit hiermee. Wat ik vooral mis, is dat ik niet even de stad in ga op zaterdagmorgen, en ergens koffie drink, of lunch, of beide als het wat langer duurt. Ik had het erover met P. Die is sowieso minder van het reizen dus die acceptatie is er ook wel. Eigenlijk kwm het erop neer dat hij ook wel mist dat ik niet op zaterdag weg ben en hij op zijn dooie gemakje alle kranten op de tablet kan lezen. Natuurlijk kan dat ook als ik er ben, maar het is anders. Het zijn dus de kleine routine dingetjes die gemist worden.

Tegelijkertijd tel ik ook de zegeningen van deze hele periode. Dingen waar je misschien minder zin in had kunnen niet, minder reizen is jammer maar ook wel rustiger. Het is zaak om de inspiratie te halen uit dingen dichtbij, die gewoon voor de pak liggen, zoals een wandeling in de buurt met zicht op alle hondjes spelend in het park, ons vogelvoederhuisje op het balkon met veel aanvlieg en kleurige veertjes.

Iemand vroeg of we voornemens hadden.

Eigenlijk niet, want we kennen onszelf goed genoeg om te weten dat die voornemens geen lang leven beschoren zijn.

Facebook staat er vol mee. Dry January bijvoorbeeld. Ik vind het onzin, ik drink heel weinig alcohol, dus waarom zou ik? Veganuary, ander voorbeeld. Ik volg het met interesse, ik ben open voor leuke recepten, maar wij doen niet mee. We eten zeker niet elke dag vlees, misschien ook minder dan vorig jaar, maar helemaal zonder vlees zijn we niet en ook kaas en vis hebben we in huis.

In het algemeen is er wel een voornemen, niet zo zeer voor 2021, maar om de haverklap zeggen we dat we gezonder moeten leven en eten en drinken is daar natuurlijk maar een deel van.

Vorig jaar vierden we Kerst en Oud en Nieuw in Oostenrijk in een heerlijk Landgasthof geleid door een grote familie. De dag daar begon met een zalig ontbijt met veel gezonde opties, zaden voor in de yoghurt, veel vers fruit en ham van locale varkens en herten. Op het buffet stond een sapcentrifuge en ik werd elke morgen verwend door P met een heerlijk glas sap, meestal met veel wortel. We zeiden tegen elkaar dat zo'n ding thuis ook best fijn zou zijn, maar dat plan werd meteen door onszelf verworpen. 

's Morgens was er alleen haast, een snelle koffie, yoghurt in een bakje om mee te nemen en op weg naar het werk. En dat is nu natuurlijk ook opeens anders en beter. P werkt full-time vanuit huis en ik gedeeltelijk. Dus er is meer tijd voor ontbijt, weliswaar achter de laptop, maar toch.

Dat apparaat kwam regelmatig voor in de gesprekken maar we weten ook dat apparaten gedoe betekent, het kan stuk, maar nog veel erger, je moet ze schoonmaken en ze nemen plaats in op het aanrecht.

Van de week kwam het Lidl krantje, wij noemen het De Winkel. De Winkel had uitgepakt met een hele keuken pagina, raclette, weegschaal, koffiezetter, blenders en keukenmachines en warempel ook een juicer. P stuurde mij het fotootje. Vlakbij mijn werk zit een grote Winkel. Ik kom er niet zo graag, de Winkel is niet bepaald mijn winkel om het maar zo te zeggen, maar soms moet je er gewoon naar toe en toegegeven, na een grote make-over is die Winkel in district X niet zo slecht.

Afgelopen woensdag bracht ik het ding mee naar huis. Het aanrecht werd gereorganiseerd en de juicer stond te wachten op aanvoer. Vanmorgen was het zover, ik kwam net onder de douche vandaan en hoorde een bekend geluid. Appels, nog van de pastorie en wortels van de Aldi vlakbij ons en heerlijk sap was het resultaat. We hebben gember in huis, voor een lekker gember shotje, komkommer en nog meer wortels en appels.

Het gaf wat troep, het leverde wat schoonmaakwerk op, maar al met al was het een goed begin van de dag en van het nieuwe apparaat. 

Nu we het toch over de keuken hebben, voor de volgende keer een blogje over een blender.....






2 opmerkingen:

  1. Ik wens jullie ook een simpel en gelukkig 2021. Geen hoogdravende woorden, maar ... een eenvoudige groet vanuit West Vlaanderen (België)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En weet je wat ook lekker is: sap van boerenkool met een stuk appel erbij en een klein beetje citroen! groot voordeel van dit apparaat is dat je fruit en groent eigenlijk niet meer weggooit. Een plekje op een stuk frui was eerder een reden om deze te laten liggen totdat hij in de pedaalemmer belandde: nu snijd je het plekje weg en maakt van de rest heerlijk sap.
    Uitproberen is al leuk en soms zijn de vreemdste combinaties verrassend lekker; je kunt uiteraard óók de mist in gaan, ach, zo leer je elke dag bij. Veel plezier met jullie juicer! Ba

    BeantwoordenVerwijderen