zondag 23 december 2012

Kerstvakantie

Het is de morgen van de 23e december en zoals het hoort sneeuwt het. Vanuit mijn bed zag ik wel dat het grijs was buiten maar pas toen ik de gordijnen opentrok kwam de verrassing. Een dunne maar gestage sneeuw bui die lijkt te blijven liggen.

Leuk, de auto staat geparkeerd en kan blijven staan want hier in de stad kun je alles lopend doen of met het openbaar vervoer. Verder lijkt het er op dat het verkeer hier niet meteen ontregeld is bij een paar vlokjes of een koude bovenleiding.....

We genieten van een Kerstvakantie. De stad wordt al mooier en mooier en overal waar je komt is Kerstsfeer. Bij ons in huis doen we het deze keer met weinig, al onze spullen liggen in de Pastorie, maar veel waxine lichtjes doen wonderen.



Kerst is ook de Beigli tijd, het mooie ingerolde Hongaarse Kerstgebak. Traditioneel is de vulling met noot of maanzaad, maar hier in de stad zie ik meer smaken voorbij komen, kastanje, kokos, maanzaad/zure kers en noot/sinaasappel. Echte Hongaren kopen het natuurlijk niet maar maken het zelf.....alhoewel, als ik de rijen zie bij de diverse cukraszda's, dan voel ik mij als buitenlander toch niet alleen want mijn mede kopers zijn gewoon Hongaar en laten het Beigli bakken aan anderen over.
Ik kocht ze bij Auguszt, wat mij betreft de beste cukraszda die er bestaat in BP!

Mijn zus is toch nog meer H dan ik, allereerst spreekt ze de taal veel beter maar zelfs in NL heeft ze zich gewaagd aan het bakken van beigli, noten kraken en maanzaad malen in een echt H molentje en dan begint het echte werk pas. Van elkaars Beigli proeven gaat niet lukken, maar de verhalen zullen al smakelijk genoeg zijn.

Walnoot en geheime extra ingredienten

Maanzaad en extra geheime ingredienten


Prachtig!

 
Gisteravond zag ik op het NL journaal dat er weer meer wordt uitgegeven aan het Kerst eten. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat in H zit. Het traditionele Kerst-eten hier is niet duur en heel veel restaurants zijn dicht met de Kerstdagen, voor de Kerstavond is dat wel 95% want dan is de Hongaar thuis met familie en later in de Nachtmis in één van de vele kerken van de stad.

Inmiddels hebben we al wel weer genoten de afgelopen week van culinair Budapest. Steeds meer restaurants maken een leuke en lekkere combinatie van wijn en spijs en dan ook nog veelal met Hongaarse wijnen. Vrijdagavond waren we met vrienden in Borbíróság een heel gezellig restaurant achter de grote overdekte markt. De avond was leuk en zeer geanimeerd zodat we de laatste tram misten en lopend naar huis gingen......maar opgewarmd door de flessen was dat goed te doen.

Zalig voorgerecht van eendenlever

Een ander voorbeeld van een wijn spijs restaurant is Innio. We waren er al met vrienden BAMI, met mijn zus en dat is zo goed bevallen dat we er met Kerst ook weer naartoe gaan. Een voorgerecht van creme brulée van eendenlever dat zo verrukkelijk was en smolt op de tong, nog nooit zo'n bereiding van lever geproefd.

Een perfect knapperig bovenlaagje met een wondertje eronder.

Net als op het platteland is ook hier zwerfvuil, lege verpakkingen van de Mc, zakjes van de bakker en weggegooide zakken chips. In het park tegeonver ons is een legertje grote vogels, wij noemen ze roofraven, bezig om het zwerfvuil op te ruimen en soms hebben ze geluk.
De vogel hieronder geniet van een chipsje.


Het sneeuwt nog steeds, de tram gaat gewoon en wij gaan zo meteen met de jongens naar het park en kopen onderweg een lekker brood, want dat kan gewoon op zondag en vers is vers......

We wensen iedereen een Zalig Kerstfeest en alvast een heel gelukkig 2013, maar voor die tijd is er vast al wel weer wat te melden.....

5 opmerkingen:

  1. Ja! Beigli....ik vind ze wel lekker, maar inderdaad de bakker of bakster moet het wel kúnnen. Is ook zo met Pogácsa immers?
    Ik heb net een Engadiner notentaart gebakken in een Groninger keuken met Nagypaller noten...Die gaat gegeten worden morgenavond bij het traditionele Poolse kertstnachtmaal (met vis en borsjt enzo) met de ouders van onze schoondochter die daarvoor uit Polen "over" zijn op het Groninger platteland. Multiculti! En wij vinden dat net zo leuk als dat jullie soms Thais eten in Budapest. Geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik de eerste foto zag dacht ik eerst dat al die lichtjes van waxine waren. Gelukkig is het ergens buiten en zijn het gewoon lampjes. Was het trouwens ver lopen naar huis met al die flessen. Ach, één keer links, één keer rechts en daarna rechtdoor, dan kom je vanzelf thuis. Het duurt alleen wat langer.
      En Frouke, ooit heb ik van jou het recept gekregen van die mooie maar zware notentaart. Ik ben het recept kwijt. Stom, maar waar.

      Wens jullie natuurlijk ook een fantastische kers en jaarwisseling toe. Geniet van en met elkaar.

      Mip

      Verwijderen
  2. Nou Míp,dan collectief stom...ik ben hem ook kwijt,maar vond een nieuwe. Je mag hem hebben,maar zullen wij eerst even proeven? Want het is veel werk! Notentaarten zijninderdaad altijd zwaar....maar ja, anders krijgen we al die prachtige noten niet op! Want zo'n notenoliefabriekje als bij julie, daarvoor ontbreekt ons de apparatuur. Maar geen gedoe: nu eerst aan de snert jullie! Veel , heel veel plezier en succes ermee...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is nu 24 december en ik ben vrij; zit gezellig met Mi aan de koffie. Nu twee dagen uitrusten, zalig.
    Complimenten aan Ilonka zeg: we hadden wel zo'n stukje bij de koffie gelust!
    Mi en ik wensen een ieder die dit leest een gemoedelijk kerstfeest toe en voor 2013 vooral een optimale gezondheid en in alle andere opzichten veel goeds!
    Liefs BaMi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elk jaar krijgen we van familie een grote zak met Szaloncukor opgestuurd uit Hongarije
    De vrolijke wikkels geven mooi kleur aan de kerstboom.
    Alleen steken wij geen sterretjes in de boom zoals ze dat in Hongarije doen.

    Groet en fijne Kerstdagen allemaal.
    Harry

    BeantwoordenVerwijderen