maandag 24 oktober 2011

Tijd voor Hollandse appeltaart

Sinds ik terug ben uit NL miezert het hier. Het begon al ter hoogte van Paks in het busje van Mistral en het duurt voort tot nu. Helaas, de handdoeken niet meer naar buiten en de gedraaide was uit NL ook niet, en bovendien is onze afkeer van wasdrogers bestendig. Voor geen gat te vangen en nu we zonder gasten zijn hangt alles in de Loft.
Miezerweer, dat is tijd voor zuurkool en dat gaat het dus ook worden vandaag, uiteraard met de Friese Slagers Rookworst en de appel uit eigen moestuin.
Met diezelfde heerlijke appels heb ik vanmorgen een Hollandse appeltaart gebakken voor bezoek van morgenmiddag en naast de appels had ik natuurlijk ook de heerlijke eigen walnoten tot mijn beschikking.
De rest van de moestuin loopt nu op zijn eind. We hebben nog paprika's en een paar aubergines maar dat is het dan ook wel. De tijd van kool, kool en kool is hier weer in aantocht, samen met de penen en omdat we daar maar af en toe liefhebber van zijn, zijn we blij met alles wat we in de diepvries en in potten hebben gestopt.
Komende week komt er een geslachte haan naar ons toe die Maria ons heeft beloofd, en P heeft besloten dat hij deze keer bij het kill moment wil zijn en misschien zelfs het kill moment wil uitvoeren...maar op z'n minst wil helpen bij de slacht, het plukken en schoonmaken van de haan.
En ergens in november wordt er aan de overkant weer een kalf geslacht, verser en van dichterbij kun je het niet krijgen. Heerlijk!
Toen ik vorige week in de NL Jumbo was keek ik ook eens bij het vlees. Het zag er mooi uit, echt niks van te zeggen en ik zag een uitgebreid etiket dat ik nog nooit eerder had gezien. In de oude tijd in NL niet en hier in H al helemaal niet. Op het etiket stond waar het dier geboren was, waar het gemest werd en waar het uiteindelijk werd geslacht. Ik vond het mooi, maar tegelijkertijd ook confronterend. Het zou zo mooi zijn als alles in hetzelfde land zou plaatsvinden, zoals ons overbuurkalf het meemaakt. De transporten van levend vee, vreselijk vind ik het, maar ook vanuit onze omgeving vertrekken koeien en schapen naar Oostenrijk en Italie....
Miezertijd, ook weer de tijd dat de muizen het binnen leuker vinden dan buiten, de vallen zijn al weer regelmatig gevuld.
Ook politiek gezien miezert het door. Gisteren was er een grote Demonstratie in Budapest, onder andere tegen de inperking van de persvrijheid, maar natuurlijk tegen veel meer belangrijke dingen die de laatste tijd zo misgaan. Zoals vaak leeft het hier niet in het dorp. De schouders worden opgehaald en het leven kabbelt verder. Budapest lijkt een ander land, heel ver weg.

Voor diegenen die nog wel eens een oud blog bericht zouden willen lezen, in de rechterkolom van dit blog, onder het kopje pagina's, zijn alle berichten vanaf januari 2008 terug te vinden. Helaas zonder de bijbehorende plaatjes maar hopelijk heb ik beeldend genoeg geschreven.......

4 opmerkingen:

  1. Tja, echt herfst, kachel aan en forralt bor.
    Vlees in NL inderdaad anders dan zo van lekker dichtbij huis na een goed leven.Wij gaan in NL vaak naar Anjum waar een slager woont en werkt die zelf slacht en wel de Schotse Hooglanders die in het Lauwersmeergebied leven (en dat is een mooi leven, denk ik).En daar dan een hongaarse gulyas van uit mn NL-keuken, mmmmmm..Het kán dus wel,maar dan moet je er wat voor doen..in ons geval een eind rijden, dus CO2 produceren. Jammer, maar aan alles zit een "maar"hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Katinka,

    Kijk voor z'n appeltaart kun je mij wakker maken.
    Het klinkt heerlijk, zeker met walnoten uit eigen tuin.
    Als P dan binnenkort de haan rustig bereid, dit heb ik hem al geadviseerd maar ik denk dat jij het nog eens moet zeggen, dan ga ik jullie in de nieuwe Lekker aanprijzen. Die van 2013 dan wel te verstaan. En je weet; ze komen altijd controleren! Over de politiek wil ik het niet hebben, woensdag is D- Day, of toch weer niet?

    Fijne avond, Mi

    ps, leuk dat je "er weer bent"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maandag wasdag. Wasgoed door het hele huis. Beslagen ruiten en de geur van zuurkool, die dan ook in het wasgoed trok. Geen sterkere jeugdherinneringen dan deze. Geef mij toch maar de geur van gebraden haan. Ik ben benieuwd of P hem zelf durft te slachten. En een poes wil ook nog weleens helpen tegen muizen. Maar of CFD dat kunnen waarderen?

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen
  4. muizen,tot nu toe geen last van,tot mijn verbazing en wij hebben ook geen poezebeest,er lopen er wel zat rond,misschien dat dat ook preventief helpt?
    klinkt goed die appeltaart.....
    groetjes van linda

    BeantwoordenVerwijderen