zondag 23 oktober 2011

Twee maanden

Wat te doen met een blogloze periode van 2 maanden? Alles wat je schrijft is in feite oud nieuws....
En toch zal ik hier en daar schrijven over dat wat was want als er niet meer over geschreven wordt lijkt het alsof het er ook niet was. Uiterlijk zal het Blog wellicht ook nog wijzigen maar geloof me beste Lezers, ook voor de Pastores/Schrijvers is het wennen.

Om te beginnen met nieuws van heel kort geleden. Ik was een weekje in NL voor een gezellige familie mijlpaal. Het weer was schitterend en de week vloog om. Van te voren had ik een wensenlijstje gemaakt. Met wat te doen, wat te zien en wat te eten. Wie ik zou gaan zien was al helder want een week is uiteraard te kort om op "tournee" te gaan. Onze ervaring tot nu toe met tournees is dat ze heel gezellig kunnen zijn maar ook dat ze je altijd laten vertrekken met een gevoel dat je weer mensen hebt teleurgesteld. Omdat je er te kort was, omdat je maar 1 x kwam, omdat wij niet samen kwamen maar P en ik ons opdeelden, omdat je alleen op een doordeweekse avond kon etcetera.....goed bedoeld wordt er aan ons getrokken en de afgelopen week was dus relaxed in het Noorden des Lands in kleine kring.
Ik wilde de zee zien en dat is gelukt. Met een prachtige wind, witte wolken, een onstuimige zee, spelende hondjes en de mogelijkheid om iets van het lijstje Wat te eten in te lossen. Want dat eten dat hoort bij zee is wat we missen, net als de zee zelf. Na wandeling 1 waren er bitterballen, de echte van Dobben en na wandeling 2 de mosselen, de echte hangers uit Zeeland.
Heerlijk gewandeld in een bos waar de bomen niet steeds worden gekapt als ze groot genoeg zijn voor een houtkachel, zo maar koffie drinken op een sfeervol terras in dat bos. Auto's gezien om je vingers bij af te likken....het leek wel alsof er alleen nieuwe auto's reden, hoog op de pootjes, breed op de banden.
Over Dobben gesproken. Mijn eerste avond werd opgeluisterd door een Dobben kroket en met het bord op schoot, benen op de bank begon het bijkletsen wat in feite gewoon doorkletsen is sinds er mail en Skype bestaat.
Het Noorden is mooi en de stadjes ook, ik heb mijn ogen uitgekeken in de winkels. Wat een keuze en wat een leuke etalages. Ik hield me in met kopen, in de wetenschap dat mijn koffer al gevuld zou zijn met de bestelling van P, kaas en rookworst voor de lange herfst en winter hier op het Hongaarse Platteland, die ook net hun intrede hebben gedaan.
En voor het eerst in mijn leven in een Jumbo geweest en ook daar de ene verbazing na de andere. Elk land vertegenwoordigd, de merken, een huismerk en nog een goedkoper huismerk en een snelle rekensom leerde me dat NL voor producten die wij belangrijk vinden meer keuze biedt en veel goedkoper is dan hier. Natuurlijk wisten we dat al, maar hier bij die Jumbo viel het extra op. En uiteraard vis in het assortiment, dus een heerlijke haring mee naar huis.
Ik ben weer thuis, sinds gisteravond en ook dat is heerlijk! Samen met P in de Pastorie met CFD om ons heen. De kachel brandt, CFD liggen op hun kussens en P zal vanavond wokken met zalige sambal en Oosterse kruiden, samen met onze courgettes, paprika's en paksoi uit de moestuin.

5 opmerkingen:

  1. Wat fijn je weer te zien op het www! En wat ontzettend frustrerend moet dat geweest zijn die 2 maanden....en wat fijn dat je de zee gezien hebt! Om van de kroketten maar niet te spreken! En ja... de Jumbo is niet mis, en inderdaad goedkoper in de dingen die je bedoelt, maar....de verleidingen zijn ook groter! Een afgepast boodschappenlijstje is een must en dan nog lukt het niet altijd! Lees graag gauw weer meer blogs van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dit een mooi blog hoor Katinka.
    Als je op een foto klikt hoef je vervolgens maar op de volgende te klikken om die te zien, zónder eerst terug te bladeren.
    De achtergrondkleur is rustig en dat leest prettig. En dat de Jumbo goedkoop is: prima, maar om dáár nou haring te halen???!!!
    Nu wil ik Frouke en Mip niet voor het hoofd stoten hoor maar wat dacht je van een tweede huis(je) in Friesland ipv Hongarije?
    Welkom terug in de pastorie hoor, BaMi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bami,
    er zou markt zijn maar die was er niet.....anders hadden we natuurlijk daar de haring gekocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu dan eindelijk weer op het wereld wijde web en het eerste dat ik lees is kroketten, bitterballen, haring en mosselen. Neem daarbij het geluid van de golven en de geur van zee. Heimwee zou zo maar om de hoek kunnen loeren. Maar gelukkig is het hier nu paddenstoelentijd en kunnen wij voor een gering bedrag de mooiste exemplaren per kilo kopen. En dan hebben we ook nog een winkel met mooie Italiaanse producten. Dan taal je niet naar Jumbo. Maar straks, als de winter gaande is en wij alle kolen weer beu zijn, zou het zo maar kunnen dat gemis.

    Welkom terug Katinka,

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je weer online bent. De zomer is voorbij en bij dit miezerig weer is het gezellig om te lezen, o.a. jouw blog!! Veel succes met deze blogspotblog.
    Asztrid

    BeantwoordenVerwijderen