dinsdag 21 mei 2013

Haat en liefde in het huishouden

Ik ken mensen die huishouden leuk vinden. Ik kan er zo 3 noemen en als ik even nadenk misschien wel meer. Mensen die er genoegen in scheppen om het huis spic en span te hebben en vooral te maken.
Dat spic en span spreekt mij ook wel aan, alleen het hebben dan en zeker niet het maken.

Het hoort er nu eenmaal bij, een noodzakelijk kwaad vind ik het en nu ik weer op het platteland zit en niet in de stad, ligt het huishouden in mijn mandje.
In de stad was het er ook wel.....maar anders. De blouses, broeken en jasjes gingen mee naar kantoor, werden daar op donderdag ingeleverd en kwamen vrijdag gewassen, gestreken en op hangertjes in plastic retour.

P en ik hebben een ander idee over huishouden. P is heel goed in de tuin en ik niet, dat stel ik uit tot het echt moet. Als ik dan toch moet huishouden doe ik het binnen.
Vorige week kwamen mijn moeder en zus met de drie hondenneefjes/nichtje, dat is heel leuk, maar voordat ze er zijn moet er natuurlijk iets van huishouden gedaan worden en nadat ze gisteren vertrokken uiteraard weer.
Dat vind ik misschien wel het vervelende er van, het is steeds hetzelfde en als je klaar bent met je ronde moet je gewoon weer opnieuw beginnen.

Ik heb hulpmiddelen. Ik heb een wasmachine, ik heb een tuin met waslijnen en met zon en wind die snel 3 wassen droogt. Ik mankeer gelukkig niks aan mijn handjes, dus alles is opgevouwen en in de kasten verdwenen.
Vandaag de stofzuiger, alles beneden, boven moet nog.
Voordeel van het huishouden is dat je ondertussen kunt denken, wegdromen, een kop koffie kunt drinken en vooral kunt plannen wat je na het zuur mag verzoeten.
Daar weet ik altijd iets op, ook in het huishouden.

Ik had weer een styling/meubel verzet plan in het hoofd. Een plan dat ik al heel lang had, maar steeds verwierp. Het ging om kasten, zware onhandelbare kasten, maar vooral kasten die zo ontzettend vol zitten, dat ik wel echte motivatie moest hebben.
Die had ik vandaag.
Ik vertel niet alles in het blog want als P vrijdagavond thuiskomt moet het nog een beetje een verrassing zijn. Ik vind het in ieder geval mooi geworden en deze keer zijn vooral de eetkamer en de gang aan de beurt geweest.
Stofdoek, stofzuiger en dweil bleven paraat want wat er allemaal achter die zware kasten lag......niemand die daar iets aan kon doen, zelfs al hadden we daar achter willen huishouden, dan had het niet gekund.

Na het zware werk het opnieuw inpakken dat verrassenderwijs altijd meer ruimte oplevert en daarna het stylen van details.
CFD lagen pontificaal midden in de gang, ook hun kussens waren van hun plaats en ze keken mij verwonderd aan, de vrouw en huishouden....een vreemde combinatie.
Een paar plaatjes die een idee geven maar nog niks verraden.

Bij een antiekwinkeltje in Budapest gevonden, past goed in onze Pastorie.

De veestapel

Het gang-altaartje

Een nieuwe aanwinst voor bij mijn verzameling, gekregen van mijn moeder en zus uit Pécs.

3 opmerkingen:

  1. Is Jancsi es Juuska een soort van Heidi und Peter?
    Echt grappig, het doek! Pas je wel op je rug: als je alleen bent en je schiet er doorheen is er niemand in de buurt die je kan helpen hoor!
    Ben wel benieuwd naar Pieters reactie en natuurlijk ook naar het resultaat via de foto's.
    Barbara. Had trouwens vandaag een muts op: en sommige mensen hebben handschoenen aan op de fiets: echt geen gek idee want ik had ook koude klauwtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ja dat huishouden. Als ik er aan denk moet ik zitten en als ik zit bedenk ik dat ik toch wel iets moet doen. Maar nu er een hulp is voor vier uur in de week moet ik opruimen voor ze komt. Zorgen dat het netjes is en vooral niet teveel laten slingeren. En zorgen wat zij de week ervoor heeft gedaan, dat juist ook dat er nog een beetje netjes uitziet. Misschien toch ook maar tijd voor een hulp? Het helpt echt hoor!

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben in ieder geval niet één van die drie,whahaha,ik háát huishoudelijk werk,maar het moet gewoon.
    ik probeer het wel zo leuk mogelijk te maken,lekker youtube en dan leuke liedjes en dan keihard meeblèren,dat kan hier ook zo lekker. of een tv programma p uitzending gemist erbij,dan is het ook wel te doen.
    Ben benieuwd wat pieter ervan vint...we horen het wel toch? ;-)
    Lin

    BeantwoordenVerwijderen