maandag 3 juni 2013

Allemaal op zondag

Gisteren reed ik naar Bonyhad voor wat boodschappen. Het is niet mijn gewoonte om dat op zondag te doen. Ik had het willen combineren met een terrasje pakken en elke dag stelde ik dat uit omdat het veel te koud is voor terrassen. Maar gisteren was de melk van Coco op en dat is toch echt reden om te gaan....gelukkig kan het hier gewoon op zondag, de supermarkten zijn open.

Onderweg in Aparhant zag ik bedrijvigheid. Voor enkele huizen stonden tafeltjes opgesteld. Tafeltjes met veel bloemen, kandelaars en hier en daar een beeldje van Maria. Ook op de stoep en de straat lagen bloemblaadjes. Ik repeteerde in mijn hoofd de Katholieke feestdagen maar nu Pinksteren is geweest kon ik niks verzinnen.
In Bonyhad aangekomen hetzelfde tafereel maar nog bedrijviger. Veel mensen op straat, netjes gekleed voor een mis, nog meer tafeltjes en nog meer bloemen.
Zelfs een politiewagen die een stukje straat afzette. Voor de kerk een menigte.....
Het moest een feestdag zijn dat was duidelijk.

Thuis met de boodschappen keek ik op Internet en ik ben er uit.
Het was Sacramentsdag. Officieel is dat de 2e donderdag na Pinksteren, maar in heel veel landen, waaronder dus blijkbaar H, wordt dit dan de zondag gevierd, de zondag na de 2e donderdag na Pinksteren.
En wat er wordt gevierd heb ik gelezen op Wikipedia.

Op dit feest wordt gevierd dat Jezus Christus Zichzelf onder de gedaante van brood en wijn aan de gelovigen wil geven als voedsel en voortdurend onder de mensen wil blijven door middel van zijn waarachtige tegenwoordigheid (Sua realis praesentia) in de geconsacreerde offergaven. De eerbied die in de Katholieke Kerk voor de geconsacreerde heilige Hostie bestaat, wordt op deze feestdag tot uitdrukking gebracht.

Nooit geweten, zelfs niet na al mijn Katholieke scholen met Godsdienstlessen. En eerlijk gezegd is het ook de eerste keer dat ik er weet van heb in H. Waarschijnlijk net toevallig steeds thuis op de Pastorie geweest en niks gemerkt, in ons dorp deed niemand er aan mee......
Nooit geweten, terwijl het blijkbaar een belangrijke feestdag is, met processies, alles er op en er aan en in veel landen zelfs een vrije dag.

Ook in mijn tuin liggen bloemblaadjes, rozen, geraniums. Veel bloemblaadjes maar ook onrijpe kersen, takken, allemaal gesneuveld in de buien, de regen, hagelbuien vergezeld door hevige windvlagen! En ook vandaag is de dag donker en vlagerig begonnen.
De boodschappen binnen, fruit en kruiden in de tuin, en weer wat geleerd over de Sacramentsdag. De week kan goed beginnen!

1 opmerking:

  1. Jeetje, jij gaat snel met je verhalen! Zondag terug gekomen in Hongarije. Helemaal niets van gemerkt. Maar ja, ik zat ook het grootste deel in de trein, dan zie je alleen landschap.

    Honden die van aardbeien houden zou ik niet zomaar in de moestuin laten. Straks heb je alleen nog van de leuke kroontjes aan de plant zitten en waar de aardbei gebleven is?
    Pip en Beau stelen ze ook onder mijn handen vandaan. Maar lekker zijn ze zeker.

    Ja, die dameskransjes toch. Wel erg gezellig en wat gaat de tijd toch steeds weer snel tussen de verhalen en het roddelen door. Dat kweepeerijsje ga ik in de collectie houden en er misschien nog wat aan verbeteren. Het is maar dat je het weet.

    Wat kan P anders doen dan goedkeuren? Het staat toch prachtig! Trouwens, dan moet hij in zijn vrije weekend ook weer gaan schuiven en sjouwen. Als werkpaard heeft hij de doordeweekse dagen natuurlijk zijn handen al vol.

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen