vrijdag 21 juni 2013

Warm kaarslicht

Gisteravond om 21.40 kapte de stroom er mee.
Ik zat net een spannende Tatort te kijken, de ontknoping was gelukkig net geweest en ik zat klaar voor de aftiteling toen het donker werd.

Normaal zijn we er op verdacht, krijgen we wel een waarschuwing in de vorm van een zware regenbui, een storm of een onweer, maar nu was het warm en rustig.
En vaker is het eerst een beetje flikkeren, net genoeg om te reageren, maar nu was het plotseling donker.

In de stad is het nooit donker maar hier wel en als de maan er niet was geweest, die een beetje naar binnen scheen, had ik echt niks kunnen zien.
Met de maan en op de tast liep ik door de lange gang naar de slaapkamer waar mijn zaklantaarn ligt. In mijn hoofd was gelukkig alles wel voorbereid. Met de zaklamp naar de side table waar lucifers, waxinelichtjes en kaarsen liggen.

En het was al zo warm en dat werd op deze manier alleen maar erger. Ik scheen in 3 paar hondenoogjes die even buiten wilden kijken. Internet is natuurlijk ook meteen dood maar de mobiele deed het nog dus belde ik P in de stad die een echte praktische mannenopmerking plaatste die voor mij natuurlijk niet passend was, nou ga dan maar naar bed....Vóór 10 uur, op zo'n warme avond, net alle lichtjes geregeld en dan naar bed......
C&F waren inmiddels weer binnen en keken mij vragend aan, wat hier de grap van was, wanneer de lampen weer gewoon aangingen en dat het er zo niet koeler op werd.

Een dik half uur later, opeens hevig geblaf van Daksi in de tuin, zo te horen bij het hek. Indachtig de Tatort van net bedacht ik wat scenario's die daar zouden kunnen spelen, maar als de hondjes in het spel zijn ben ik zelf de regisseur, dus met de zaklantaarn naar buiten.
Natuurlijk was er niks, tenminste niks van onraad en ik riep D naar binnen.

Weer een dik half uur later was er weer stroom. Voor de zekerheid liet ik de kaarsen nog even aan, checkte het Internet dat helaas nog niet functioneerde en keek nog even TV.

Weer wat geleerd, die waxinelichtjes zijn praktisch en makkelijk, maar die kaarsen geven toch echt veel meer licht, voor dit doel dus meer kaarsen in huis halen. En dat Internet, dat was nog even afzien, vanmorgen om 8.30 pas weer verbinding. Ik wist het al, maar daar kan ik echt niet zonder!

En nu ga ik gulyás koken, met het kalf van de overkant en lekkere verse spullen, een beetje warm misschien, maar wel lekker.

Met de flits lijkt het nog best licht, was het niet....

Leuk al die kaarsen voor in de winter, nu wel erg warm

Die looproute ook verlicht.

3 opmerkingen:

  1. Wat vreemd. Zou de boel gesmolten zijn door de hitte? Jij bent er ook eentje zeg. Met een Tatort scenario in gedachte naar het hek wandelen. Gelukkig zijn die drie wel waaks.
    Ik hoop dat de goulash lekker wordt, ondanks de hitte. Misschien tijd voor een zonneoven?

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk de foto's, de gang is heel mooi geworden zeg! Een beetje mooi weer zou hier ook welkom zijn: het lijkt wel herfst in Den Haag. Verleden week toevallig nog "Hollandse" goulash met rijst gegeten bij Wanda: heerlijk, want zij maakt alles vers en vol toewijding! Zo meteen proberen we de nieuwe haring van dit jaar uit, wij altijd zónder uitjes. Daarna rauwe zalm met rijstnoedelen, koriander, rode peper en wasabi en als hoofdgerecht op de graat gebakken zeeduivel met een salade van peultjes, rode paprika, gegrilde lente-ui en waterkers met een Thaise dressing (Nam Pla). Vanavond één van de Scandinavische detectives kijken die we opgenomen hebben: op het balkon zitten is er niet bij!
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  3. moooiii, die gang,echt prachtig,heel sfeervol.

    BeantwoordenVerwijderen