vrijdag 12 juli 2013

De Cukkini koekjes test

De cukkini laat ons een beetje in de steek dit jaar. Stikten we andere jaren in deze groente en konden we van gekkigheid niks meer verzinnen om ermee te maken, nu is het duidelijk keves....minder dus.

De struiken groeiden net zo snel als anders en de grote gele bloemen kwamen ook net zo snel en in grote getale tevoorschijn, echter....de cukkini, courgette verscheen niet. De bloem bloeide, verwelkte daarna en verder gebeurde er niks.
Tot nu toe heb ik in al het gebladerte 1 groene cukkini aangetroffen en het lijkt er op alsof het daarbij zal blijven. Begrijpen doe ik het niet maar het seizoen is nog niet voorbij, dus wie weet.

Deze week was ik bij M. Zij was ook niet helemaal tevreden over haar opbrengst in de groentetuin, een hele lange winter die zomaar in de hete zomer overging en de lente oversloeg, heeft voor wat haperingen gezorgd. Toch heeft zij wel cukkini, niet keves maar gewoon veel.
Zij heeft een leuke soort, ik noem ze voor het gemak de Lakenvelder cukkini, groen met een mooie gele band over de hele vrucht.
Zoals altijd bij M werden onze verhalen opgeluisterd door heerlijke koffie en een zalige lunch met onder andere een smakelijke salade van de cukkini, met gedroogde tomaat, uiteraard allemaal uit eigen maak.

Thuis besloot ik tot cukkini koekjes, met 3 mooie Lakenvelders van M en die ene groene uit onze tuin. Mijn recept is vrij simpel en normaal gebruik ik alleen de koekenpan. Nu had ik op Internet een recept gezien dat in een ovenschaaltje kon, leek ook best makkelijk.
Ik ging voor de cukkini koekjes test, een deel in de pan en een deel in de oven, gewoon omdat ik wilde weten wat het verschil was en praktisch gezien omdat ik niet zoveel ovenschaaltjes heb....

De uitslag was er die avond laat.
Al met al was ik niet tevreden over de cukkini koekjes, ik was wat te zuinig geweest met kruiden en ze waren laf van smaak. Zelfs de eigengemaakte tzaziki met veel knoflook en lekkere olijfolie kon ze niet echt oppeppen.
En verder ben ik er ook uit. De koekjes gaan in het vervolg gewoon in de koekenpan. Ze waren lekkerder, de ovenkoekjes waren droog en kwamen niet als koekje het schaaltje uit. En bovendien, als ik moet kiezen tussen de afwas van 1 koekenpan in vergelijk tot diverse ovenschaaltjes die vanmorgen nog met de hand nageborsteld moesten worden omdat de vaatwasser het niet aankon....dan is het wel duidelijk.
Als er nog cukkini komen, dan flink kruiden in de koekenpan!
Tzaziki met olie uit Kroatie

Niet mooi rond maar wel makkelijk

De vorm is mooi....


Koekenpanresultaat, te flauw maar verder wel oké

Niet voor herhaling en wat een gedoe met die afwas

2 opmerkingen:

  1. mooie avonturen zo...en ja, waarom die gele bloemen soms geen vrucht worden? had ik vorig jaar ook... raadsel. maar nog een raadsel: het recept! het wereldwijdeweb is zó groot..help ons even aan de juiste receptinformatie: die van de koekenpan dus. bij voorbaat dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die taziki met lekker veel knoflook kan nog een drol goed laten smaken, dus er was wel wat mis. Wel jammer van al je werk en vooral die afwas daarna. Maar als je nog nodig hebt? Ik heb vanmorgen weer een boel van het veld gehaald. Lekker klein en knapperig. En weer tomaten in de zon gedroogd. Die voorraad groeit weer lekker, hoewel ik altijd bang ben daar te weinig van te hebben. Ik hoop dat P de smaak toch een beetje kan waarderen of liggen ze al in de vuilnisbak? Wens jullie een mooi en heel fijn weekend.

    Miep

    BeantwoordenVerwijderen