donderdag 18 juli 2013

Stroom en Boom

Weken geleden.
Er lag een brief in de bus van de EON. Een lange brief was het waar we eerst geen kop en staart aan konden vinden. Meestal is een brief van de EON kort en bondig en is er een deel vetgedrukt. En meestal is het dan wel voldoende om die vette tekst te lezen en te weten wanneer er onderhoud wordt gepleegd en wanneer we geen stroom zullen hebben.
Nu was het een lap tekst, alleen letters, geen getallen, zelfs geen tijden of data.

We weten inmiddels best veel over de taal, we herkennen ook steeds meer, al helpt het wel als we van te voren weten waar het over gaat en daarover hadden we nu geen idee.
Toch, uiteindelijk kwamen we er uit en P ging nog even naar M&M om te checken of we het hadden begrepen. Dat was zo, goed begrepen, gelukkig maar, anders zou ik mij gaan schamen na zo'n lange tijd onder de Hongaren.
Wat was het geval?
In ons dorp lopen draden van de stroom. Ook staan er bomen, veel bomen. En nu wil het geval dat de takken van de bomen wel eens dicht in de buurt van de stroomdraad komen en dat is niet de bedoeling.
De brief legde dat uit en vertelde verder dat iedereen zelf die takken mocht gaan rooien en als ze dat niet deden of konden, de EON dat zou doen, maar dan geen verantwoording zou dragen voor schade aan de boom.
Kortom, we willen het best komen doen, maar dan ook niet zeuren.

Op ons eigen terrein heeft P al een paar keer de kersenboom gekortwiekt voor de draad die van de oprit naar ons huis loopt. Op die oprit zelf leken mij de takken van de gemeente noot en van onze eigen berk nog geen gevaar en we deden dus niks.

Eergisteren een woedend geblaf aan het hek en als een haas liep ik naar buiten. Een man met een helm, een auto, soort pick-up, een 2e man met helm en een klimhesje aan.

Of ik de auto even wilde wegzetten want ze gingen takken snoeien.
Ik liet de auto zakken tot aan de straat en in de tussentijd dacht ik wat er zou gebeuren als ik er niet zou zijn en de auto wel. Of als ik net aan een ingewikkeld recept bezig was in de keuken en het blaffen van CFD even zou laten voor wat het is. De mannen zijn bang voor CFD, denken dat het kwaaie dieren zijn en komen de tuin niet in. Dat laat ik natuurlijk zo....
En de bel die er hangt gebruiken ze meestal niet. Ik gokte dat ze weg zouden rijden en misschien later terug zouden komen.
Nu was het niet nodig en toen ik terug liep werd ik aangesproken door de zwarte buurjongens en hun vrouwtje. Wat ik toch allemaal aan het doen was....

Binnen 5 minuten was het gepiept. Twee takken van de noot er af en weg waren de mannen en de auto weer.
Gisteren, opnieuw geblaf aan het hek. De takken waren klaar, ik verwachtte geen pakketje en ook geen bezoek maar uiteraard liep ik naar buiten.
Een andere man met gele helm die mij vragend aankeek. Ik vroeg wat er was en hij vertelde dat ze takken kwamen snoeien. Ik zei dat ze dat gisteren al hadden gedaan. Ja, dat klopte wel maar dat was nog niet goed, nu werd het afgemaakt en of ik de auto wilde wegzetten.
Dat ging ik doen en toen de oprit vrij was kwam er een monsterachtig vrachtwagentje met dikke banden zwoegend achteruit naar boven rijden, gesecondeerd door boos blaffende zwarte buurjongens en boos blaffend verwelkomd door dat tuig van mij. Ik begreep ze wel, had dat gisteren nou niet meteen gekund?

De noot was klaar, maar die berk van ons had blijkbaar toch te veel overhang richting draad. Aan de vrachtwagen zat een zwenk arm met een bakje. Man 1, de jongste met helm nam plaats in het bakje en man 2 met helm, de oudere, die báci werd genoemd(oom) had de afstandsbediening.
Omhoog báci, naar links, nog een beetje naar links, ja goed. Er sneuvelden wat berkentakken, ze leken mij geen gevaar, maar ja, misschien voorzorg.
Na onze berk zwenkte de arm richting de bomen van de buurvrouw en knipte de man met helm verder.
Altijd leven in de brouwerij en waarom iets in 1 dag doen als je er 2 dagen werk van kunt hebben en 2 auto's voor kunt inzetten met ieder 2 man?
Ik snap die lange brief van de EON nu wel, het was een mega operatie en daar past zo'n brief wel bij.

Ik denk dat het nu klaar is.....maar ik ben thuis vandaag, dus als de auto weer weg moet zal ik niet mopperen.
Paste maar net op de oprit

Hoog in het gebladerte

De berk moet er aan geloven

Nog een paar takken

Mooi die gele helm bij de zonnebloemen aan de overkant

Daksi houdt báci in de smiezen


1 opmerking:

  1. Wel een handige manier om je bomen te laten snoeien. Doen ze dan niet moeilijk? Mevrouw, waarom heeft u dat zelf niet gedaan? Of krijg je later dan toch nog de rekening? Goed dat Daksi die bacsi in de gaten houdt.

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen