vrijdag 5 juli 2013

De week in kleuren

Hoezeer ik de Grote Kleurrijke Stad soms ook mis, de dynamiek, de vrienden, de ontmoetingen op terrassen of in de tram, de geweldige winkels waar alles prachtig is uitgestald en de tentjes waar eten uit de hele wereld geserveerd wordt, nu de temperaturen de 30 graden al weer ver voorbij zijn, ben ik ook blij met het platteland.

Ik herinner me het nog goed, vorige zomer, badend in het zweet wakker worden, naar buiten kijken op de klok / temperatuur standaard die 's morgens om 6 uur al 38 graden aanwijst.
Nette kleren aan en alleen verkoeling vinden in mijn auto en op kantoor.

Ik heb hier niet zo'n standaard, ook zo weet ik wel dat het warm is, dat hoef ik niet ook nog eens te lezen. Hier geen nette kleren, hier gewoon de bermuda met shirt. Hier moet niks, alles kan wachten tot later.
En toch, er zijn nog best veel dingen die van mijzelf wel moeten en die voorkomen dat het hier een zwijnestal wordt, maar ook die dingen kunnen op slakkentempo.

Op die manier kan een week op het platteland ook best kleurrijk worden, als je de kleuren maar wilt zien.
Het groen van het gras en het groen van een voorbij schietende hagedis.
Het strakblauw van de lucht met de witte strepen van het vliegtuig dat bijna geluidloos overvliegt en waarbij ik zo een kwartier kan wegdromen over bestemmingen, stranden, oceanen en exotische markten.
Het geel van de gif helikopter die laag overvliegt en de velden besproeit en het geel van de mega velden met zonnebloemen.
Het rood van al het zomerfruit dat ik elke dag kan plukken, de aardbeien zijn voorbij maar de kersen, de bessen en de frambozen groeien nog volop.
Het oranje van de vlinders en van het vosje dat in de berm schiet, het grijs van de vogeltjes.
Het wit van de was aan de lijn en het donkerbruin van de choco/notencake die ik net uit de oven haalde.

En dan het zwart met bruin en wit en grijs van mijn drie lieve hondenschatten. Al was ik kleurenblind, met hen om mij heen is de wereld altijd rooskleurig!!!

Prachtige schutkleur, ik zag hem alleen omdat hij bewoog.

Op weg naar de moestuin.
Lekker friszurig.
Kopjes dezelfde kant op.

Bangkok? Scandinaviƫ? Als er maar zee is...




 

1 opmerking:

  1. wat grappig, dan lopen we hier nog achter: aardbeien nu volop en de besjes nog helemaal groen...geen hagedisjes hier helaas...
    groetjes Rolanda

    BeantwoordenVerwijderen