dinsdag 8 oktober 2013

Voor alle smaken

Na de noten werd het wel weer een keer tijd voor de stad en haar geneugten. Dubbel en dwars genieten was het weer. Lekker bijkletsen op een borrel in de Cuba Club, nieuwe aardige mensen leren kennen en met mooi droog herfstig weer naar huis met de tram en bus.

En de volgende dag was het echt weekend. Eerst naar het park uiteraard met de hondjes. Heerlijk koffie drinken met wat erbij bij Atable, zalig. Rondstruinen van terras naar terras en ondertussen nog even de expositie Murder meegepakt. Een rondreis langs de verhalen van massamoordenaars uit de recente geschiedenis zoals Jack the Ripper, maar voor mij nog heel veel onbekende verhalen erbij.

's Avonds heerlijk gegeten bij Klassz een gezellig wijn spijs restaurant. En zo gastvrij....als we niet konden kiezen uit 2 wijnen, mochten we ze gewoon allebei proeven om dan de beste keuze te maken. Een aanrader, je kunt niet reserveren, dus kom op tijd en niet met een te grote groep....

Zoals elk weekend was er wel weer een festival. Ook nu in de burcht en daar was een verzameling Palinka stokers en kolbász slagers neergestreken. De temperatuur was zomers, de Palinka hakte er in en daarom was het goed dat er ook vette kolbász was en nog meer lekkernij. Palinka, normaal drink ik er 1 glaasje van, als ik het al drink, wat niet al te vaak voorkomt. Meestal in de winter als ik het maar niet warm kan krijgen.
Nu op het festival was het natuurlijk anders en ik besloot te gaan voor de echte aparte Palinka. Ik begon met een kweepeer, die was erg smakelijk. Een paar kramen verder ging ik voor de kastanje Palinka, nog nooit van gehoord, een ingewikkelder en langduriger proces van bereiding dan de Palinka van fruit. De jonge kastanjes worden fijn gesneden en daarna 7 maanden op een constante temperatuur van 70 graden gehouden. Daarna pas vindt het stoken plaats. Logisch dat een flesje van dit spul wel 10 x duurder is dan de Házi Palinka uit onze tuin....en ik vond het lekker, apart was het, met een heel ander mondgevoel, wat dikkig.
Sowieso waren de prijzen per fles aan de hoge kant vergeleken met wat wij gewend zijn, maar helemaal te vergelijken is het natuurlijk ook niet. Onze raaparbeid is gratis. De ton(nen) zijn ooit gekocht en al lang afgeschreven voor ons gevoel. Het vervoer naar de stoker gaat even tussendoor. De stoker wordt uiteraard betaald en de belasting ook, en daarna verdwijnt het spul in eigen flessen zonder etiket en zonder een cent marketing kosten wordt het uiteindelijk geschonken.

De laatste smaak die ik tot mij nam was Tomaten Palinka. Dat was de echte verrassing van de dag. Alleen al de geur was ontzettend lekker en de smaak ook. Mochten wij in de komende jaren weer eens serieus met de moestuin aan de gang gaan en een oogst hebben die uitstijgt boven soep en tomaatjes voor in de sla, is dat misschien een idee. Super lekker!

En dan ging ik ook nog naar de nieuwe van Gogh expo. Aten we een heerlijke hamburger in het Majorca paviljoen. Liep ik wat winkels af om te kijken of ik nou eindelijk eens een privé smartphone ga kopen. En als laatste liep ik een tip af die ik op Facebook had gezien. Een nieuwe Indiër in district VIII, Curry House. Ik nam mee voor thuis en zowel P als ik hebben dit Huis vol overtuiging goed gekeurd. Veel kruiden. Zo pittig als ik het had gevraagd. Mooie Basmati rijst en prima groenten en vlees.

En het weer blijft maar mooi. Voordat ik weer terug ga naar de noten.....nog een museum en wat terrasjes....

Eén van de gruwelijke moord verhalen, de boze clown

Niet kiezen, allebei proeven

Wat lekker, eend met gele biet

Alleen de locatie al...

Dit was de kweepeer(in het glas)

De kastanje

Echt genieten en niet overdruk...

2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig weer en die Palinka's lijken ons ook mmmmm, vooral die tomaat ja!
    Hier in het Gemeentemuseum start komend weekend een expositie over Coco Chanel: nu ben ik zeker geen modefreak maar dit lijkt me de moeite waard. Laat Josje er vanmiddag nou over beginnen: hebben we besloten er samen naar toe te gaan!
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een blog vol lekkernijen. Wat ziet die eend het mooi uit! Onze kweepeerpalinka staat nu te gisten. Drie vaten vol. Ben benieuwd of het net zo lekker wordt als in BP. Al die feestelijkheden op straat en dan ook nog prachtig weer. Het zit jullie mee en dat mag ook wel. Geniet nog lekker van de stad en haar uitdagingen. Wij vandaag de vrienden uitgezwaaid en wachten nu op nieuw bezoek. Het schijnt in Oostenrijk nogal noodweer geweest te zijn. Ik hoop niet dat ze zijn ingesneeuwd.

    Mip

    BeantwoordenVerwijderen