donderdag 24 september 2020

Stier

Kelenföld ken ik niet echt goed, ik ken de wijk van het treinstation, waar alle treinen uit het platteland stoppen voordat de echte grote Stad wordt bereikt. De keren dat ik er was werd er hard gewerkt, renovatie, nieuwbouw om het station klaar te maken voor de toekomst.

Verder ken ik Kelenföld van borden op bussen en eindpunt van metro 4 maar zowel in bus als in metro kwam ik nooit tot dit eindpunt. Ik wist dat er flats waren, van die grote ééntonige en vaag had ik gehoord over een park dat er moest zijn, Bikás, en dat betekent stier.

Ik besloot dat ik het wilde zien, als er een metro station is gevestigd en een aantal bushaltes moet het de moeite waard zijn.

Het eindpunt Station Kelenföld herkende ik niet. Als ik er met een blinddoek naartoe was vervoerd had ik niet kunnen zeggen waar we waren. Uit de metro diepte kwam ik boven op een groot plein met aan alle kanten bushaltes, overal naartoe. Aan de zijkant nog leegte, ruimte voor nieuwe grote kantoren. Tussen het plein en de grote nabij gelegen weg een kleurrijk mega groot kantoren gebouw in aanbouw, of eigenlijk bijna klaar en ik herkende het plaatje, hier wordt ook het kantoor van P gevestigd. Handig, te bereiken met fiets maar bij slecht weer dus met metro of bus 8e.

Terug de diepte in en daar kon ik kiezen uit 2 gangen, 1 naar de trein en 1 terug naar metro 4. Ik aarzelde even bij de trein borden........München, ook aantrekkelijk, maar in de huidige tijd helaas onmogelijk. 

Bikás, waarom het zo heet weet ik eerlijk gezegd niet, in het park staat de naamgever op een heuveltje over zijn landgoed uit te kijken. Ik was verrast. Mooi was het, een park met voor echt iedereen wat wils. Zon en schaduw. Bankjes, een hardlooppad. Jeu de boules, sport en spel. Veel gras dat gewoon betreden mag worden. Sportieve helden en heldinnen in strak en glimmend en oude dametjes aan de arm van een zuster, langzaam schuifelend langs de vijver, kijkend naar de eendjes.

Aan de randen wordt er gebouwd, appartmenten zo te zien, met mooi uitzicht. Naast de metro een soort markt, lelijk maar functioneel met alles wat je nodig hebt voor dagelijkse boodschappen. En die ééntonige flats waren eigenlijk best mooi, geverfd in mediterrane kleuren zagen ze er verzorgd en opgewekt uit. Over de binnenkant kan ik niks zeggen.

Het was open en gaf een frisse indruk. En als klap op de vuurpijl, het was ook een hondenpark, veel wandelende hondjes en zelfs een eigen agility en speelterrein dat niks onderdeed voor de kinderplaatsen. 

Uiteraard was er ook een terras met aardige jongen en veel localen die lunchten, bijkletsten of aan het werk waren. 

Ik ken Kelenföld nog steeds niet goed, maar in ieder geval een beetje beter.

Terug met bus 7 om nog even een stopje in te lassen voor een fagyi.



Kantoor P







Agility


De naamgever

Jeu de boules


Geen opmerkingen:

Een reactie posten