vrijdag 23 maart 2012

Zware baksels

Ik had niet kunnen denken dat mijn laatste blog over griesmeelpudding zo veel reacties zou opleveren. Griesmeelpudding leeft! Bij jong en ouder, het is blijkbaar iets dat de tijd trotseert en in die reacties heb ik zelfs meer voor- dan tegenstanders gevonden. Griesmeelpudding leeft en is nog hip ook!

Aangemoedigd waren deze week 2 andere gerechten aan de beurt. De alombekende cake van P met hazelnoten en een Hongaars kwarkbrood dat nu, met Pasen in aantocht, een logische keuze is. Ik combineer het met H les. Na zware onderwerpen als ambitie, HR issues, loopbaanbegeleiding en -planning, was nu de keuken aan de beurt. Termen voor roeren, afgieten, klutsen. Deegroller, mixer, garde, ik kwam er altijd wel uit maar met de juiste termen is het leuker. Bovendien is het om een recept te lezen ook handig als je weet welke werkwoordsvormen H gebruiken in recepten, een andere dan wij in het Nederlands.
Ik kocht 2 mooie kookbladen, Magyar Konyha en Good Food met mooie plaatjes van aantrekkelijke gerechten, vergelijkbaar met de Delicious in de NL schappen. Het kwarkbrood was makkelijk, echt voor beginners.

Alles in huis, zonder problemen, want een kwarkbrood is wel iets van het platteland. In het begin leek het goed te gaan, het deeg was weliswaar bijzonder plakkerig maar dat weet ik aan de melk die er in moest. Maar toen begon het euvel. Het deeg wilde maar niet rijzen, de 40 minuten werden er meer, maar er gebeurde niets, ondanks de warme plaats in de zon op de vensterbank.
Het resultaat was een mega zwaar plat brood, beetje de vorm van een plat Turks brood maar dan verre van luchtig. Echt mislukt, totally!

De cake van P lukt eigenlijk altijd, een beproefd recept, behalve dan deze week....de cake bedacht dat het een vers gemaakte brownie ging worden met een vloeibare kern. En nu staat er een cake, die heus wel smaakt, maar wel met een spekkig hart en een te bruin huidje.

Dit was het dus niet deze week. Een verkeerde maan? Ons boze oog, iets stoms gedaan?
Inmiddels via hulplijn M al wel een aantal goede tips gekregen over dat brood en omdat het toch nog geen Pasen is, heb ik nog tijd genoeg voor een herkansing.

Paasweer is het in ieder geval al wel. Dit weekend wordt het 20 graden maar gisteren was het al ruim meer in de zon. De hoofden worden al een beetje bruin en P is begonnen met de moestuin en met het snoeien van de fruitbomen. De zomerbanden zitten er al weer om want we geloven niet meer in de terugkeer van de winter!

Ik zal verdergaan met mijn H huiswerk want als ik het verschil tussen roeren en klutsen niet weet wordt het natuurlijk nooit iets met dat kwarkbrood......en met die andere dingen die ik nog van plan ben.

4 opmerkingen:

  1. Tja....soms heb je zo'n dag dat alles anders gaat (eufemisme voor mis gaat),maar inderdaad leuk om je hongaars te verbreden via recepten,gebruiksaanwijzingen enzo.Die werkwoordsvorm komt wel erg truttig over hè? Doet me altijd denken aan de verpleging vroeger: "en...hoe voelen wij ons vandaag?"
    Ik kreeg van de week van een hongaarse vriend van ons, de dove man op de markt in Pécs, met wie ik altijd een zondagochtendbabbeltje maak in gebarentaal, een klein hongaars paas-kookboekje toegestuurd. Digitaal. Ik zal het je zo even doorsturen, nog leuk oefenmateriaal voor je hongaars bedoel ik, maar misschien vind je er ook nog iets echt hongaars lekkers in...wie weet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mi zal jou ook nog mailen met enkele tips zegt ie.
    Frouke heeft in de verpleging gezeten: er gaat een wereld voor me open!
    En Frouke: wij hebben 3 dove collega's in de Bijenkorf werken en van eentje leer ik nu ook gebarentaal.
    Da's best moeilijk! En als je hem in "gesprek" ziet met een andere dove denk ik wel eens:
    "wat kan die lullen zeg!" haha.
    Dit weekend wordt het hier ook lekker weer. Wij starten morgen met een heus gezellig boerenontbijt in
    restaurant Niven in Rijswijk, met Arwin, Tessa en de 3 jarige Nienke. Daarna het strand op met de kleine meid. Zo zie je: iedereen geniet toch als de lente komt! Denk eraan dat de klok één uur vooruit gaat dus je hebt een kortere nachtrust van zaterdag op zondag! Barbara.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ba! Nee...ik heb niet in de verpleging gezeten hoor, hooguit gelegen, en dan zo'n verpleegster die je zo aanspreekt. En kletsen, ik bedoel "lullen" in gebarentaal, zoals jij dat noemt? Zeker...je kunt dat in elke taal doen, dus ook in gebarentaal."Schreeuwen" kan ook en je kunt zelfs fluisteren in gebarentaal: dan maak je je gebaren kleiner dan normaal en soms, als een ander het echt niet mag zien, bv. nèt onder de tafel. Ziet er trouwens net zo vervelend uit als twee fluisterende horende mensen in gezelschap.
    Geniet van ontbijt,strand en lente en groet Mi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig dat Mi ook nog een hulplijn uitgooide, maar ik ben wel blij dat onze hulplijnen op elkaar leken. Want ja, Mi is de grote Chef met een echte hoofdletter. Ik hoop dat de volgende baksels niet mis zullen zijn.

      Mip

      Verwijderen