zondag 18 december 2011

A legjobb flódni!

Geen recept deze keer maar wel weer een heerlijk taartje. Ik was een paar dagen in Budapest en ik had het al aangekondigd in een vorig blog. Ik zou op zoek gaan naar de beste flódni in Budapest en die zou zich bevinden in de Wesselényi ut op nummer 13.
Uiteraard midden in de Joodse wijk want een flódni is een van oorsprong Joods gebakje. Het is een taartje dat bestaat uit laagjes. Een laagje maanzaad, noot en appel, gescheiden door heel dun deeg en afgemaakt met een klein beetje jam. Ik heb niet heel veel flodni's geproefd, hier in de buurt zie ik ze bijna niet en mijn flódni ervaring in BP is tot nu toe beperkt tot 4 cukraszda's.
Na de flódni in de Wesselényi ut heb ik voorlopig een echte nummer 1, a legjobb flódni!

De straat is van alle kanten goed te bereiken, ik ging met tram 4 naar de halte met de naam van de straat en liep het stukje tot numer 13. Sowieso is het daar leuk om te wandelen. Als de cukraszda Noé, want zo heten ze, niet zo'n mooi uithangbord had, en als ze geen uitnodigende borden buiten hadden staan, zou je er zo maar voorbij kunnen lopen. De gevelbreedte is smal en het pand bescheiden.

Ook binnen is het klein en gezellig vol, een trap leidt nog naar de verdieping voor als het echt druk wordt. Op de maandagmorgen kon ik gewoon beneden plaatsnemen met uitzicht op de vitrines.
En daar zag ik ze liggen, de flódni's. Mooi gestapeld op een schaal en op de een of andere manier kon je zien dat ze vers waren. Ik bestelde een espresso en een flódni.

Sommige flódni's zijn heel strak, allemaal gelijk van vorm en lijken gesneden met een electrisch mes. Deze niet. Deze waren van alle kanten ambachtelijk, niet kaarsrecht, niet op de millimeter gelijk, maar afkomstig van echt handwerk.
Ik pakte voorzichtig mijn kleine cameraatje, hoe vaak ben ik al niet vermaand in winkels en restaurants, soms lijkt het alsof er staatsgeheimen te fotograferen zijn.
Hier ging het anders. We raakten een beetje aan de praat. De eigenaar vertelde trots over de zaak en over zijn echtgenote Ráchel die niet gewoon taarten bakt, maar taartendesignerin is. Aan de wand diverse foto's van de kunstwerken die ontzettend zonde zijn om aan te snijden!

De schaal met flódni's kwam uit de vitrine voor een foto en daarna was het moment van proeven.
Heerlijk was het! De appellaag was fris maar ook de noot en de maanzaad hadden een fris en smeuig tintje waardoor het gebakje minder zwaar was dan je zou denken. Langzaam genoot ik verder en voor een compleet feestje nam ik er nog maar een espresso bij.
In de vitrine natuurlijk meer moois en ons praatje ging verder. Ik werd gewezen op een bijna gelijksoortig gebakje met 2 laagjes, noot en appel. Ook een typisch Joods gebakje waarbij in plaats van gewoon deeg, matses gebruikt worden. Daar was ik natuurlijk benieuwd naar en ik beloofde terug te komen. We namen hartelijk afscheid en het gesprekje dat voor 80% in het Hongaars plaatsvond(maar ze spreken ook heel goed Engels) sloot ik af met jövök vissza, ik kom terug.

En dat deed ik vrijdagmorgen, de dag van vertrek naar de provincie. Uiteraard koos ik deze keer voor het matses gebakje noot en appel. Ook weer heerlijk en zalig vers. Maar, als ik de keuze heb, ga ik toch voor de flódni want dat maanzaad is toch wel erg smakelijk.
Voor iedereen die in de buurt is, ga er gewoon naartoe, Wesselényi ut 13, Noé Cukrászda.
En voor iedereen die niet in de buurt is, kijk maar op de website, www.torta.hu.

Er was natuurlijk meer in de Joodse wijk en er was natuurlijk veel meer in Budapest. Blijf lezen!




4 opmerkingen:

  1. Ik ben ook dol op dat gebak! In Polen werd er veel van gegeten. Als kind wist ik toen niet dat het van Joodse afkomst was. Daar kwam ik pas achter toen Mi en ik in Antwerpen woonden. De onverwachte herkenning van vroeger maakte me helemaal blij! In Antwerpen haalden we dan ook wel eens wat lekkers bij een van de vele bakkertjes. Ook hebben we eens gedineerd in een ultra orthodoxe zaak: werkelijk zalig. Nu drinken wij geen melk in de koffie maar dat hadden we daar anders ook niet gekregen hoor: melk en vlees strikt gescheiden en na het eten zouden wij volgens hun strenge regels pas weer na 9 uur melk mogen hebben. Het was een interessante en leuke avond: wij vonden het een ervaring maar alle personeel kwam ook bij ons even aan tafel want zij vonden ons een bezienswaardigheid! Barbara.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben eigenlijk meer van de hartige happen,maar het ziet er wel verrukkelijk uit hoor.
    Heb er nog nooit van gehoord,maar als ik het nu ooit tegen kom zal ik aan je denken en het proeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige website! Mmmmm en wat een kunstwerken maakt Rachel, schitterend! Fijn dat adres: als we in Budapest zijn, slapen we graag in het Spinozaház (Dob ut)en dat is er heel erg vlakbij.
    Kun je trouwens ook lekker eten en er is vrijdagsavonds live muziek: jiddisch/ klezmer enzo.Mooie combinaties te maken toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is nog eens een inspiratie om terug te keren naar Budapest. De geschiedenis proeven, heel mooi! De foto's zijn leuk en ik ga zo ook zeker op de website kijken. En als ze jouw nummer één zijn geworden moet wel iets zeggen over de kwaliteit. Jammer voor al die anderen die zo hun best doen, maar als K zegt nummer één ga er dan maar vanuit. Welkom thuis.

    BeantwoordenVerwijderen